Renault lanceert de R5 “voor € 25.000” ... of toch bijna

1mnd geleden Laurent Zilli

Enkele maanden na het commerciële debuut van de nieuwe elektrische Renault 5, in zijn middenklasse- en topversie, breidt de fabrikant het gamma uit met een instapversie.

Veel fabrikanten mikken op “een EV voor 25.000 euro,” een duidelijk symbolisch prijsdoel. Toch zou het publiek waarschijnlijk liever een nóg voordeliger optie zien. Renault speelt hierop in: na de 150pk-versie met een 52kWh-batterij, vanaf 32.900 euro, breidt het merk het aanbod “naar beneden” uit met een nieuwe motor, een kleinere batterij en een aangepaste uitvoering.

Nog eventjes geduld ...

De nieuwe Evolution-uitvoering is de meest basic versie tot nu toe, met alle essentiële functies: automatische klimaatregeling, achteruitrijradar, standaard rijhulp, zes airbags en smartphonereplicatie op het centrale scherm. Wat er mist? Zaken zoals aluminium velgen, een oplaadindicator op de motorkap, een draadloze smartphone-oplader en rij-‘ambiences’. Het enige echte nadeel is het lagere snellaadvermogen van 80 kW, vergeleken met 100 kW voor de topversie.

Met deze uitvoering, een 120pk-motor en een 40kWh-batterij die 300 kilometer WLTP-rijbereik biedt, komt de vanafprijs uit op 27.900 euro. Nog steeds niet de beoogde 25.000 euro, maar Renault heeft zijn troeven nog niet uitgespeeld. Een versie met een kleinere accu, 95 pk en een nog eenvoudiger afwerking (de Five) wordt in 2025 verwacht en zal die symbolische grens wel doorbreken.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in