Revolutionaire rijhulpsystemen voor nieuwe Volvo EX90
Tromgeroffel... Dit nieuwe automodel zal de vorm aannemen van een... SUV en wordt... 100% elektrisch! Kortom, helemaal in lijn met de huidige autotrend. Zijn naam? EX90, wat suggereert dat deze SUV de meest luxueuze Zweedse SUV in het Volvo-gamma, de XC90, zal vervangen.
Bijna 30 radars, sensoren en camera's
Tot 9 november zal Volvo gemiddeld elke twee weken communiceren over zijn nieuwe vlaggenschip. Om te beginnen heeft het merk besloten te vertrouwen op zijn reputatie: het veiligheidsaspect. De nieuwe CEO van het merk, Jim Rowan, belooft: "Met de Volvo EX90 zullen we een van de meest geavanceerde sensorpakketten op de markt aanbiedenvoor een nieuw omgevingsdetectiesysteem. Het pakket van Volvo bestaat uit acht camera's, vijf radars, 16 ultrasone sensoren en een revolutionaire LiDAR-sensor."
LiDAR, wat staat voor Light Detection and Ranging, is een teledetectiemethode waarbij licht wordt gebruikt om afstanden te meten en laserpulsen de aanwezigheid van objecten met hoge nauwkeurigheid en betrouwbaarheid detecteren. Het systeem bestaat al enkele jaren, maar Volvo kondigt een nogal opmerkelijke actieradius aan. De technologie is ingebouwd in de daklijn van de nieuwe EX90 en kan voetgangers tot op 250 meter afstand en een klein en donker object als een band op de weg tot op 120 meter afstand detecteren. En aangezien het systeem niet afhankelijk is van licht, zoals een camera, werkt het evengoed ‘s nachts als overdag.
De Volvo EX90 wordt standaard ook uitgerust met een nieuw 'Driver Understanding System' dat met behulp van twee camera's de ogen van de bestuurder analyseert om zijn concentratie te beoordelen. Al deze voorzieningen zijn ontworpen om te voldoen aan de visie van de fabrikant: geen enkel ernstig of dodelijk letsel meer in een nieuwe Volvo.