Rimac, de specialist in elektrische hypercars, is geïnteresseerd in... diesel
Hoewel hij zijn reputatie heeft opgebouwd met elektrische hypercars en hun stratosferische prestaties, heeft de jonge ondernemer Mate Rimac altijd uitgelegd dat zijn interesse in elektriciteit wordt gedreven door een passie voor technologie, niet door ecologisch dogmatisme. En dat bewijst hij opnieuw in een interview met Autocar, waarin hij vertelt over een start-up die nanobuisjes bestudeert. Meer specifiek volgen ze een weg waarbij elektrische energie zou vrijkomen door "hyperverhitting" van vloeibare brandstoffen zoals LPG, diesel of waterstof.
Vaarwel batterijen
Volgens Rimac hebben de eerste kleinschalige tests interessante resultaten opgeleverd, met een energie-efficiëntie van ongeveer 80%. Nadeel: de technologie is niet emissievrij, want er komt onder andere CO2 vrij, maar in veel kleinere hoeveelheden dan bij een verbrandingsmotor. Voordeel: zware batterijen kunnen worden vervangen door een vloeistoftank, wat vooral cruciaal is in de wereld van sportwagens. Bovenal zou het resultaat een elektrische auto zijn die in slechts enkele minuten kan worden bijgetankt. Zonder aan te geven wanneer de technologie commercieel levensvatbaar zou kunnen zijn, gelooft Mate Rimac dat dit programma "grote gevolgen" zou kunnen hebben voor de hele auto-industrie.