Salon München 2023: welke fabrikanten geven verstek?
Hoewel we de Nederlandse organisatoren van het Autosalon Brussel 2024 het allerbeste toewensen en we hopen dat de passie voor autorijden bij veel mensen thuis blijft door gonzen, zijn pure autoshows niet meer zo populair in Europa. Vandaag hebben we het over een mobiliteitsshow, zoals die in München. Afgezien van Opel (zie hieronder) zul je de Stellantis-groep, met een twintigtal merken (Alfa Romeo, Abarth, Fiat, Peugeot, Citroën, DS, Maserati, Jeep, enz.) er niet zien. Hoewel Renault in München present is, zul je Dacia, Alpine en Nissan er ook niet aantreffen. Andere Japanse merken zoals Mazda, Honda, Suzuki en Toyota zullen ook niet aanwezig zijn, net als Volvo en Jaguar/Land Rover.
Nieuwe producten
Laten we eens snel kijken naar de belangrijkste spelers. Laten we de Duitsers op de eerste plaats zetten. De VW-groep zal uiteraard aanwezig zijn, met de VW Passat break, waarschijnlijk de VW Tiguan, de Cupra Tavascan en de Cupra DarkRebel-concept.
BMW en Mini zullen een aantal nieuwe producten presenteren, waaronder de gloednieuwe Mini-familie (Cooper en Countryman), de line-up van de nieuwe BMW 5 Reeks en een nieuw BMW-model genaamd de 'Neue klasse'. Mercedes presenteert de CLE en de AMG GT Coupé.
Opel, het enige merk van de Stellantis-groep, brengt de gefacelifte Corsa en het Experimental-concept.
Aan Franse zijde zal Renault aanwezig zijn om de elektrische Scénic E-Tech te onthullen en de Rafale SUV Coupé te tonen, evenals de vernieuwde Clio en Arkana.
De Koreanen van Hyundai/Kia zullen voornamelijk worden vertegenwoordigd door hun mobiliteitsmerk Hyundai Mobis, dat onder andere elektrische platforms gaat leveren aan VW.
Last but not least, de Chinese spelen een grote rol, met BYD, Leapmotor, Dongfeng, XPeng en Smart #3 (Smart is voor 50% eigendom van de Chinese groep Geely).
Als je naar het mobiliteitssalon van München wilt gaan, moet je tussen de €59 en €220 (!) betalen voor een ticket voor één dag, waarbij ook toegang tot conferenties is inbegrepen.