Samen met VW: nieuwe Ford Tourneo Connect
Als er één marktsegment is waar de gedeelde ontwikkeling en productie van auto’s hoogtij viert, dan is het wel dat van de bedrijfsvoertuigen. Zo deelt Renault zijn Kangoo met Mercedes (Citan) en Nissan (Townstar), terwijl PSA zijn model over vier merken verdeelt (Citroën, Peugeot, Opel en Toyota) - binnenkort zelfs vijf, want de Fiat Doblo vult vanaf 2022 de gelederen aan. Niet meer dan logisch dus dat ook Ford en Volkswagen hebben beslist hun krachten te bundelen.
De Tourneo Connect, de versie voor personenvervoer van de toekomstige Transit Connect, is het eerste product van de Amerikaans-Duitse samenwerking. De ontwerpers van Ford hebben hun best gedaan om hun interpretatie een eigen persoonlijkheid te geven. Kijk maar naar het XXL-radiatorrooster dat gelijkligt met de horizontale lampen en dat hem een stijl verleent die doet denken aan de SUV's van het merk. Toch is de gelijkenis met de Volkswagen Caddy zichtbaar, vooral opzij en langs achteren.
Da telt ook voor het interieur, waar we een eenvoudig dashboard aantreffen met alle bedieningselementen samengebracht in het imposante centrale aanraakscherm van 10 duim. Achter het stuurwiel, met duidelijke Ford-signatuur, kunnen klanten kiezen voor een tweede scherm (10,25 duim) dat de tellers en de rij-informatie bundelt.
Er zijn twee carrosserielengtes, met een vergelijkbaar laadvermogen als zijn Duitse neef: tot 2,6 of 3,1 kubieke meter, afhankelijk van de gekozen wielbasis, en er kunnen tot zeven personen aan boord worden vervoerd.
De nieuwe Ford Tourneo Connect is verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus (Trend, Sport, Titanium) en drie motoren. De 1,5-liter-Ecoboost levert 114 pk, en de 2,0-liter-Ecoblue (diesel) is verkrijgbaar met 102 of 122 pk. Een automaat is telkens als optie verkrijgbaar en de krachtigste diesel kan zelfs over vierwielaandrijving beschikken.
De Tourneo Connect wordt begin 2022 bij de dealers verwacht.