Skoda onthult de Vision 7S, de eerste van drie nieuwe EV’s
De 7S-concept komt sterk overeen met de schetsen die we de afgelopen dagen hebben gezien. Met zijn gladde oppervlakken en scherpe hoeken, zijn voorkant die een nieuwe verlichtingssignatuur uitstraalt en zijn massieve achterkant moderniseert hij het imago van Skoda op een vrij radicale manier. En als we de productie-afstammelingen van voorgaande concepts erbij nemen (zoals de Enyaq iV Coupé en de Vision iV), dan zal de finale versie wellicht veel van deze karakteristieke kenmerken behouden. Maar de trekken zullen ook op andere leden van de Skoda-familie terechtkomen.
Technisch deelt het concept zijn onderbouw met de Enyaq iV en de Cupra Born, maar hij heeft een ruimere batterij (89 kWh) waarmee de auto een actieradius van 600 km volgens WLTP haalt.
Terugkeer van de knoppen!
Het interieur geeft ook al veel van zijn geheimen prijs. Dat is ontworpen voor zeven inzittenden en biedt de mogelijkheid om een baby in het midden van de cabine te vervoeren, wat wordt voorgesteld als de veiligste plaats aan boord. Hij zal ook twee standen voor de passagiers bieden: "Driving" en "Relaxing", wat zich vertaalt in een scherm van 14,6 duim dat van de verticale naar de horizontale stand schakelt.
Skoda heeft ook aangekondigd dat het de mens-machine-interface heeft herwerkt om deze natuurlijker en intuïtiever te maken, wat wordt gekenmerkt door de terugkeer van fysieke bedieningselementen voor de airconditioning. De Tsjechische fabrikant doet dus een stap terug ten opzichte van de huidige Enyaq iV, waar alles via het centrale scherm verloopt, waarvan algemeen geweten is dat het verre van een wondermiddel is, zowel voor de ergonomie als voor de veiligheid.
Drie nieuwe modellen
De Vision 7S verschijnt binnenkort. Tussen nu en 2026 komen er nog twee andere 100% elektrische modellen. In totaal zal de fabrikant de komende vijf jaar 5,6 miljard euro investeren in de ontwikkeling van elektrische mobiliteit, en 700 miljoen in digitalisering.