Spyker maakt comeback!
Spyker, dat al verscheidene jaren inactief is, lijkt eindelijk het licht te zien, al heeft het nu en dan wel iets aankondigd. Grote investeerders stappen in het avontuur om het merk financiële zuurstof te geven. Onder hen Michail Pessis en Boris Rotenberg, die al actief zijn in de auto-industrie via hun enduranceteam SMP Racing. Eerstgenoemde bezit het tuningbedrijf R-Company.
Drie modellen in 2022
De bedoeling van het herrezen Spyker is om vanaf 2022 de productie van drie modellen te herstarten: de coupé C8 Preliator coupé, de compactere B6 Venator en de grote SUV Peking-to-Paris. Echternach was ook een mooie naam geweest, want de constructeur kondigt het model al tien jaar aan.
Ingewikkelde geschiedenis
De geschiedenis van het merk is verre van een rustig kabbelend riviertje geweest. Na een eerste leven tussen 1914 en 1929, werd Spyker in 1999 opnieuw gelanceerd door Viktor Muller en Maarten de Bruijn, met grote ambities.
Ondanks een microscopisch kleine productie (tussen 10 en 20 auto's per jaar) investeerde het merk in alles, vooral in de autosport, tot het in 2007 een F1-team op zijn naam had staan. Het hoogtepunt volgt in 2010, wanneer het merk Saab overneemt, dat het niet van een faillissement weet te redden, waardoor het mee kopje onder gaat.
In 2013 presenteerde het merk op de Autosalon van Genève echter de B6 Venator, met de belofte dat deze snel in productie zou worden genomen... wat tot op de dag van vandaag nog steeds niet is gebeurd. Dat geldt ook voor de C8 Preliator, die in 2016 werd onthuld. 2022 zou nu eindelijk een en ander in beweging moeten zetten!