Staking blokkeert Tesla-leveringen aan Zweden en Denemarken
Het begon allemaal met een staking van 120 monteurs verantwoordelijk voor het onderhoud van het Supercharger-netwerk in Zweden. De kwestie? Tesla's weigering om met de vakbonden een nieuwe cao over lonen te ondertekenen. De technici werden alras gesteund door het plaatselijke postkantoor, dat geen post meer distribueert – inclusief kentekenplaten – bestemd voor de Amerikaanse fabrikant. Maar ook door havenarbeiders in Zweedse havens die, ter ondersteuning van de zaak, weigeren Tesla's uit boten te lossen. Om deze blokkade te omzeilen heeft de fabrikant zijn auto’s sindsdien in Denemarken gelost voordat ze over de weg naar het buurland worden vervoerd.
Binnenkort de hele regio verlamd?
Maar op 4 december diende de Deense havenarbeidersvakbond 3F een stakingsaankondiging in die over 15 dagen in werking zou treden, en dreigde op zijn beurt het lossen van voertuigen met bestemming Zweden stop te zetten, uit solidariteit met hun buren. “Als een van de rijkste mensen ter wereld kun je niet je eigen regels maken. We hebben arbeidsmarktovereenkomsten gesloten in de Scandinavische landen en die moet je respecteren als je hier zaken wilt doen”, zegt Jan Villadsen, voorzitter van de transportdivisie van vakbond 3F.
En de actie dreigt verder te ontsporen. In Finland komen de vakbond van transportarbeiders donderdag bijeen om te beslissen of ze de staking al dan niet steunen. En in Noorwegen zegt de vakbondsfederatie dat zij “de situatie in de gaten houdt.” Als deze twee landen zouden besluiten hun krachten te bundelen om Tesla ten val te brengen, zou de fabrikant kunnen overwegen zijn auto’s via Duitsland te leveren, wat de transportkosten aanzienlijk zou verhogen.
Elon Musk wil geen precedent scheppen
Tesla is altijd een vrijbuiter geweest in het autowereldje, zowel qua voertuigen als qua werkwijze. En we weten dat de fabrikant, en vooral zijn emblematische baas Elon Musk, fel gekant is tegen vakbondsorganisaties. Onderhandelen met de vakbonden in Zweden zou dus een precedent scheppen, wat het merk koste wat het kost wil vermijden. Musk heeft nog niet gereageerd, behalve dat hij de actie van de vakbonden ‘krankzinnig’ noemt.