Suzuki S-Cross, de uitzonderingsauto

1j geleden

Auto's worden verschrikkelijk zwaar en verschrikkelijk duur. Allemaal? Nee, want één klein Japans merk verzet zich nog steeds tegen deze trends.

Zoals in het dorpje met onvermurwbare Galliërs, blijft Suzuki dat kleine hoekje van de markt verdedigen waar auto's nog steeds betrouwbaar, fundamenteel licht en, bovenal, betaalbaar zijn voor de gemiddelde persoon. Loop over de drempel van een van de dealers en je zult zien dat het voor ongeveer 20.000 euro nog steeds mogelijk is om een moderne, zuinige auto te kopen met niet de minste zweem van lowcost. Een willekeurig voorbeeld? De cross-over S-Cross.

Suzuki S-Cross: in alle bescheidenheid

De S-Cross is een van de pijlers van het merk Suzuki. Net als een goed, discreet restaurant dat draait dankzij zijn trouwe klanten, is het een voertuig dat altijd lijkt te hebben geprofiteerd van uitstekende mond-tot-mondreclame. Want zonder mediaruimte in te palmen en zonder enige marketinghype, overtuigt hij elk jaar tussen de 20.000 en 30.000 kopers, alleen al in Europa, en dat al sinds mensenheugnis.

Toen zijn derde generatie twee jaar geleden verscheen, realiseerden wij ons dat Suzuki stappen had genomen om dit succes te kapitaliseren, dat zowel bescheiden als constant is. Dat wil zeggen, hij had wel alle must-have rijhulpmiddelen en infotainmentverbeteringen van toen gekregen, maar bedankte bijvoorbeeld voor 'modieuze wedstrijden' zoals die voor het grootste aanraakscherm of het grootste aantal bedienbare functies via smartphone. Niets raakt sneller uit de mode dan wat in de mode is, en de Suzuki S-Cross weet die valstrik te mijden.

Het weglaten van een aantal van deze 'nieuwigheden omwille van de nieuwigheden' is ook de beste manier om de prijs binnen de perken te houden. En zo is de S-Cross een compacte cross-over voor het hele gezin die naam waardig die een niet al te welgesteld gezin zich kan veroorloven vanaf 26.699 euro, en op het moment van schrijven zelfs minder dan 22.000 euro, dankzij een uitzonderlijke korting van meer dan 5.000 euro.

Fun

Minder hippe gadgets betekent ook een lichtere auto. Ondanks zijn lengte van 4,3 meter weegt de Suzuki S-Cross iets meer dan 1.200 kilo. En er blijven meer positieve dominosteentjes vallen, want deze eigenschap heeft twee neveneffecten: minder verbruik en meer plezier.

De 1.5 Full Hybrid-motor die vorig jaar in de catalogus werd opgenomen, heeft 'slechts' 135 pk en 200 Nm (de gecombineerde cijfers van de viercilinder-benzinemotor en de elektromotor), maar onderweg geeft een Suzuki altijd de indruk meer te bieden dan er op de technische fiche staat. Dank aan de lichtheid, dank aan het talent van Suzuki's onderstelingenieurs. De S-Cross is echt een auto waar zelfs kenners graag 'mee aan het dansen' gaan op bochtige wegen. Dan is er nog het brandstofverbruik. De fabrikant claimt 5,2 liter per 100 kilometer voor de S-Cross 1.5 Full Hybrid en we kunnen je verzekeren dat het niet moeilijk is om met deze score te flirten, mits je vooruitziend rijdt.

Klik hier voor meer informatie.

(partner content)

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in