Suzuki lanceert de eVitara, maar zet de handrem op de EV

3d geleden | Laurent Zilli

Suzuki's eVX-concept werd bijna een jaar geleden gepresenteerd en krijgt nu vorm in de vorm van de eVitara, die volgende zomer bij de dealers zal staan. Hier zijn alle details.

Suzuki’s eerste elektrische model, de eVitara, wordt in India geproduceerd en is vanaf zomer 2025 in Europa verkrijgbaar. De fabrikant heeft nu de eerste beelden van het productiemodel vrijgegeven, samen met veel details. De eVitara zal beschikbaar zijn in verschillende uitvoeringen, met keuze uit twee accupakketten en twee- of vierwielaandrijving. Het instapmodel heeft een enkele voormotor van 144 pk en een 49kWh-accu, wat past bij Suzuki’s traditie van lichte auto’s met een redelijk gewicht van 1.700 kilo voor dit segment. Er komt ook een variant met een 61kWh-accu, een krachtigere 172pk-motor, en een versie met een extra achterin geplaatste motor, goed voor een totaal van 184 pk. De eVitara is 4.275 millimeter lang, met een wielbasis die 20 centimeter langer is dan de huidige Vitara, wat hem bijzonder ruim belooft te maken.

“We zullen zien”

Het eVitara-platform zal ook worden gebruikt voor een toekomstig model in Toyota’s bZ-serie. Maar daarna lijkt Suzuki’s elektrische ambitie voorlopig te stoppen. Toshihiro Suzuki, de president van het merk, hintte dat het plan om tegen 2030 vijf EV-modellen te lanceren in de ijskast is gezet, in afwachting van de marktrespons op de eVitara. Ook een elektrische Jimny voor Europa is definitief van tafel, en zelfs eenvoudige hybridisatie van dit model staat niet op de planning. Kortom, Suzuki blijft voorzichtig en zet voorlopig in op de verbrandingsmotor. Dit is begrijpelijk, gezien India 48% van Suzuki’s wereldwijde verkoop uitmaakt en het land nog niet sterk inzet op elektrische mobiliteit.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in