Symbolisch: de Volkswagengroep gaat Chinese auto's verkopen in Europa
Wat blijft er nog over van de Europese auto-industrie? Dit is de vraag die rijst nu Chinese merken zich naar de deuren van Europa haasten, dat hen met open armen ontvangt. Het Oude Continent zou al in 2025 van exporteur van voertuigen naar importeur kunnen overgaan! Dit is in ieder geval wat PwC heeft aangekondigd, die de invoer uit het Verenigd Koninkrijk op 800.000 stuks schat, dat wil zeggen 220.000 stuks meer dan de verwachte uitvoer voor hetzelfde jaar. De "fout" ligt in de overgang naar elektrische auto's, waarbij China het overgrote deel van de productieketen in handen heeft, maar ook in het feit dat arbeid er veel goedkoper is dan in Europa, wat een ernstige bedreiging vormt voor veel banen in ons land.
330.000 Europese auto’s "made in China"
Natuurlijk zullen niet al deze 800.000 eenheden van Chinese merken zijn. Bijna 40% van de ingevoerde modellen zou een Europese badge dragen, aangezien steeds meer merken hun in China geproduceerde modellen liever naar de rest van de wereld uitvoeren. Dit zijn voornamelijk nichewagens of modellen met een laag verkoopvolume in China: DS 9, Volvo S90, Citroën C5X, BMW iX3; of modellen met sowieso een Europese branding, zoals Polestar of MG. Maar stilaan gaat het ook om in massa geproduceerde modellen: Tesla importeerde zijn Model Y's enige tijd uit Shanghai in afwachting van de voltooiing van zijn fabriek in Berlijn, en bij Renault wordt de Dacia Spring geïmporteerd uit Shiyan.
Nu ook Volkswagen
Het nieuwste voorbeeld is de Volkswagengroep, dat heeft aangekondigd dat de Cupra Tavascan, een elektrische SUV die hier een groot succes moet worden, vanaf 2024 vanuit de fabriek in Anhui - in China dus - zal worden geïmporteerd. Een behoorlijk symbool voor de voormalige nummer één van de wereld die niet minder dan een echte locomotief voor de Europese auto-industrie voorstelt.