Technische controle: grote veranderingen verwacht in Vlaanderen. Wat met Wallonië en Brussel?
Gezien de ontevredenheid van automobilisten over de keuringsstations en het gebrek aan concrete voorstellen uit de sector om een en ander te verbeteren, wil de minister de zaken vlot trekken. Zij wil dat bestuurders van voertuigen die zijn afgekeurd voor kleine gebreken die de veiligheid van het voertuig niet aantasten (denk aan een slecht gemonteerd spatbord, een defecte sensor of een foutmelding van de boordcomputer) hun voertuig niet meer binnen 15 dagen opnieuw hoeven in te leveren, zoals nu het geval is. Zij hebben dan tot de volgende periodieke inspectie de tijd om het probleem op te lossen. "De lijst wordt momenteel afgerond en zal voor het einde van de maand in werking treden", aldus de website van de minister. De bedoeling is de wachtrijen bij de stations, die enkele maanden geleden in Vlaanderen zijn ontstaan bij het hervatten van de controles zonder afspraak, te verminderen.
Herkeuringen in garages?
Maar daar wil de minister het niet bij laten. Ze wil ook het monopolie van de keuringscentra doorbreken door herkeuringen in erkende garages toe te staan en mobiele keuringen te organiseren voor personenauto's, zoals die er ook zijn voor vrachtwagens en bussen. "Bij elke verbetering staat één ding centraal: het vergroten van de klanttevredenheid. Zo kunnen mensen terecht bij hun vertrouwde garage en hoeven ze niet opnieuw naar het keuringsstation voor een tweede keuring", aldus minister Peeters.
De uitwerking van deze twee maatregelen zal wat langer duren. Een studie wordt opgestart en de details worden uitgewerkt.
Wat met Brussel en Wallonië?
Zijn dergelijke veranderingen ook gepland in de andere regio's van het land? In Wallonië in ieder geval niet. "We moeten erop wijzen dat we niet hetzelfde probleem hebben als in Vlaanderen (de Waalse centra werken nog steeds uitsluitend op afspraak, noot van de redactie)", legt Jean-Philippe Lombardi uit, woordvoerder van Valérie De Bue, Waals minister van Verkeersveiligheid. "De afspraken worden gemaakt binnen een aanvaardbare termijn, en we hebben zelfs een geautomatiseerd wachtlijstsysteem opgezet als er een plaats vrijkomt voor wie eerder wil passeren. Dit maakt het mogelijk de wachttijden te plannen en het aantal benodigde lijnen aan de stations te voorspellen. De ontevredenheid van de Vlaamse gebruikers zien we dus helemaal niet terug in Wallonië. Welke concrete gevolgen kan dit hebben voor de Walen die hun auto's in Vlaanderen controleren, zoals wettelijk is toegestaan? De minister geeft toe dat hij hierover nog niet officieel door Vlaanderen is benaderd. "Het ideaal is natuurlijk om overal dezelfde wetgeving te hebben. Maar aangezien het voorlopig alleen om persberichten gaat, is het nog te vroeg om te spreken over de mogelijke problemen die dat zou kunnen veroorzaken.”