Tesla Cybertruck: "Tekortkomingen in basistechniek"
De Tesla Cybertruck werd met veel tamtam onthuld in 2019 en zou de gevestigde orde door elkaar schudden in een categorie die vooral in de VS van cruciaal belang is. Maar na talloze vertragingen zal hij, als alles goed gaat, pas in 2024 op de markt komen. Uit onlangs uitgelekte interne documenten blijkt dat de vertraging, naast de relatief gebruikelijke vertragingen in de planning, ook te wijten is aan grote problemen op gebieden die worden beschouwd als de basis van autotechniek.
Problematisch remmen
We leren dat Tesla het extreem moeilijk heeft om de problemen met geluid en trillingen op te lossen, die zowel door het chassis als door het misschien wel te gewaagde ontwerp van het voertuig worden veroorzaakt. De Cybertruck heeft ook grote problemen met stijfheid, wat zeker minder cruciaal is in het geval van een pick-up dan een sportwagen, maar toch niet verwaarloosbaar is in een voertuig ontworpen voor goederenvervoer. Om dit probleem op te lossen moet de Cybertruck volgens de experts aanzienlijk zwaarder worden gemaakt en moet het ontwerp worden aangepast. Maar dat is nog niet het ergste. Het grootste nadeel van de Tesla is blijkbaar het remmen. Te lange pedaaltijden, inconsistente remkracht, instabiliteit bij een noodstop, slechte rolcontrole, enzovoort. Het gekste is dat in de uitgelekte documenten, in de kolom die is gereserveerd voor mogelijke oplossingen, naast bepaalde problemen "waarschijnlijk geen" staat. Andy Palmer, voormalig baas van Nissan en Aston Martin, uitte zijn onbegrip toen Wired magazine hem vroeg naar deze documenten. "Dit zijn enkele van de eerste gebieden die ingenieurs aanpakken wanneer ze beginnen met de ontwikkeling van een nieuw voertuig. Het is onvoorstelbaar dat de Tesla Cybertruck vastloopt in zoiets als basisontwikkeling.