Tesla Model 3 buist het vaakst in Duitse technische controles

11mnd geleden | Nicolas Morlet

TÜV Sud, de instantie die verantwoordelijk is voor de technische keuring in Duitsland, heeft zojuist haar jaarverslag gepubliceerd. En deze bevat een slechte verrassing voor Tesla: de sedan Model 3 staat laatste in de ranglijst, met een uitvalpercentage van bijna 15%! Hoe komt dat?

In Duitsland wordt de eerste technische keuring uitgevoerd als het voertuig drie jaar oud is. Met de eerste Tesla Model 3's die medio 2019 arriveerden, was 2023 het eerste jaar met een volledig overzicht. En de eerste feedback is duidelijk niet positief: de Amerikaanse hatchback heeft een uitvalpercentage van 14,7%, veel hoger dan de 11,4% van de Dacia Logan, waarvan hij de laatste plaats overneemt in de ranglijst van "drie jaar oude voertuigen" die de Roemeen al enkele jaren in handen heeft.

Remmen en ophanging in gebreke

Terwijl in Frankrijk de moeilijke toegang tot het chassisnummer een probleem kan vormen voor Tesla-eigenaars bij de technische inspectie - ze moeten daarvoor de bekleding van de middenstijl verwijderen - komt TÜV Sud met heel andere redenen. Het gaat vooral om de assen en de ophanging, maar ook om de remmen. De remblokken en remklauwen, die door regeneratief remmen minder worden belast dan bij modellen met verbrandingsmotor, oxideren en verliezen hun effectiviteit.

Tesla's beleid in twijfel getrokken

Bij het lezen van dit resultaat wijst TÜV Sud op het 'onderhoudsvrije' beleid van Tesla. De Amerikaanse fabrikant legt zijn voertuigen geen onderhoudsintervallen op en stelt zich tevreden met diagnose op afstand en draadloze updates om zijn voertuigen te controleren.

"De bewering dat elektrische voertuigen minder service en onderhoud nodig hebben, is niet helemaal waar. In feite is het vooral van toepassing op de aandrijflijn, omdat er geen vloeistoffen of bewegende delen zijn die vervangen moeten worden. Maar we hadden niet verwacht dat de Tesla Model 3 zo'n slecht resultaat zou behalen. Dit bevestigt onze overtuiging dat elektrische voertuigen ook regelmatig onderhoud nodig hebben," verklaart Jürgen Wolz, hoofd mobiliteit en officiële activiteiten bij TÜV Sud. Deze verklaring wordt ondersteund door de resultaten van de VW e-Golf en Renault Zoé, twee merken die nog steeds regelmatig onderhoud uitvoerenvoor hun voertuigen, die respectievelijk de 4e en 49e plaats behaalden in de ranglijst van 3 jaar oude voertuigen.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in