Tesla heeft 9 miljard ontvangen... van zijn concurrenten
Zoals u wellicht weet, is CO2 tegenwoordig een vrij actieve markt. Kort gezegd, sommige delen van de wereld, zoals Californië, de Europese Unie en China, hebben wat we een "CO2-emissierecht" zullen noemen, gecreëerd. Elke industrie ontvangt een bepaald aantal credits (die zowel de emissies tijdens de productie als de emissies van het eindproduct in rekening brengen), die niet overschreden mogen worden op straffe van zware boetes. De automobielindustrie is geen uitzondering, en dus ontvangt Tesla ook zijn jaarlijkse CO2-credits. Maar aangezien zijn fabrieken weliswaar CO2 uitstoten, is Tesla de enige fabrikant die uitsluitend "zero emission” voertuigen produceert. Dit betekent dat het elk jaar een pakket ongebruikte credits overhoudt, die het kan doorverkopen op een speciale markt aan fabrikanten die de voorgeschreven normen niet hebben gehaald.
1,78 miljard
Het rapport noemt bijvoorbeeld VW en General Motors als grote kopers van Tesla-credits. Volgens de berekeningen zou het merk van Musk sinds 2009 zo'n 9 miljard dollar hebben geïncasseerd. De verkoop van credits zou in 2020 1,58 miljard hebben opgeleverd, en na een dip in 2021, is het in 2022 weer opgeleefd met 1,7 miljard aan gratis geld. Bij Tesla zei men in 2020 dat "deze inkomsten niet worden meegenomen in onze manier van zakendoen op de lange termijn. Deze stroom zal nog een tijdje doorgaan, misschien een paar kwartalen, en dan is het voorbij." We zijn bijna 10 kwartalen verder, en het is verre van voorbij.