Tesla moet 360.000 “gevaarlijke” voertuigen updaten

1j geleden | Nicolas Morlet

Tesla zit opnieuw in het vizier van de Amerikaanse verkeersveiligheidsautoriteit (NHTSA), die het automerk er deze keer van beschuldigt dat het autonome rijsysteem zich gevaarlijk gedraagt, met name op kruispunten. Als gevolg daarvan moet de fabrikant meer dan 360.000 auto's terugroepen!

Tesla, dat al deel uitmaakt van een onderzoek, ligt opnieuw op het rooster van de National Highway Traffic Safety Association (NHTSA) vanwege zijn semi-autonome rijsysteem, dat ten onrechte "Full-Self Driving" wordt genoemd. Dit systeem is hier niet beschikbaar, en in tegenstelling tot zijn naam, maakt volledig autonoom rijden niet mogelijk, omdat de aanwezigheid van de bestuurder achter het stuur nog steeds essentieel is, aangezien deze klaar moet blijven staan om de besturing over te nemen indien nodig.

"Het FSD Beta-systeem kan ertoe leiden dat het voertuig zich gevaarlijk gedraagt op kruispunten, bijvoorbeeld door rechtdoor te rijden terwijl het op een voorsorteerstrook staat, door niet volledig tot stilstand te komen bij een stopbord, of door gevaarlijk door te rijden op een kruispunt met een oranje licht. Bovendien is het mogelijk dat het systeem niet adequaat reageert op veranderingen in de aangegeven snelheidslimieten of op ingrijpen van de bestuurder om de snelheid aan te passen", aldus de NHTSA in haar verklaring, waaraan zij echter toevoegde dat deze gevallen "specifiek en zeldzaam" zijn.

Deze problemen werden belicht in een video van The Dawn Project tijdens de veelbesproken Super Bowl.

In totaal worden 362.758 Tesla-modellen (3, Y, S en X) getroffen door deze "terugroepactie". De aanhalingstekens zijn op hun plaats omdat, zoals wel vaker bij de fabrikant, een systeemupdate op afstand ("over-the-air") volstaat om het probleem te verhelpen.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in