Tesla-technologie voorbijgestreefd door Mercedes

1j geleden | Stephane Monsin

Tesla, dat er prat op gaat een pionier te zijn op het gebied van autonoom rijden, lijkt op zijn (dunne) lauweren te zijn gaan rusten. Op eigen bodem is de Amerikaanse fabrikant net gepasseerd door Mercedes, dat de licentie heeft verworven zijn auto's vanzelf te laten rijden, terwijl het bedrijf van Elon Musk er niet is in geslaagd om de autoriteiten te overtuigen.

Terwijl Europa traag is met het bereiken van een definitief gemeenschappelijk standpunt over dit onderwerp, hebben de Verenigde Staten al volledig autonoom rijden toegestaan in bepaalde staten. Te beginnen met Californië, de thuisstaat van Tesla. Als wereldprimeur heeft deze staat de Mercedes S-Klasse en EQS toestemming gegeven voor  autonoom rijden "Level 3".

Dit is "handenvrij" geautomatiseerd rijden, het derde van de vijf classificatieniveaus van autonoom rijden. Van niveau nul, waarbij alle aspecten van het rijden aan de bestuurder worden toevertrouwd, tot niveau 5, waarbij de aanwezigheid van een mens aan boord niet vereist is. Van de autofabrikanten heeft Mercedes (en anderen) systemen van niveau 3 ontwikkeld voor hun grote berlines, waarmee de bestuurder (in theorie) zijn of haar werk kan doen terwijl de auto het rijden onder controle houdt. De bestuurder hoeft alleen in te grijpen als de auto een situatie tegenkomt die te ingewikkeld voor hem is.

Deze machtiging is echter onderworpen aan bepaalde strikte voorwaarden. Ze zullen alleen overdag mogen rijden en op bepaalde snelwegen van de staat (en op ‘interstates’ naar Nevada). Hun snelheid in autonome modus zal ook worden beperkt tot 64 km/u.

"Gevaarlijke Tesla's”

Voorlopig hebben Tesla's hun kostbare vrijbrieven nog niet gekregen omdat de Amerikaanse autoriteiten ze onvoldoende betrouwbaar en veilig vinden. Gevaarlijke manoeuvres, verkeersborden negeren, op de tegenovergestelde rijstrook rijden, dummy's van kinderen die worden overreden in de autonome modus... Tesla's speerpunt, zijn autonome rijsysteem Autopilot (en het meest geavanceerde Full Self Driving/FSD systeem in de Verenigde Staten) wordt regelmatig bekritiseerd om zijn tekortkomingen!

In 2022 voerde de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) in de Verenigde Staten een tien maanden durend onderzoek uit naar ongevallen waarbij 392 ongevallen met een semi-autonoom rijsysteem werden geregistreerd. Bij 273 daarvan was een Tesla betrokken! Meer recentelijk, in februari, heeft dezelfde NHTSA een terugroepactie uitgevaardigd voor defecten in de FSD-software op 362.758 Tesla-modellen!

Mercedes loopt goed op de zaken vooruit en zal deze optie eind dit jaar op de markt kunnen brengen voor de S-Klasse en de EQS.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in