Tesla versus BYD: wie verkocht de meeste elektrische auto's in 2023?
De Model Y mag dan wel een ongehoord commercieel succes zijn in Europa en elders, maar op z’n eentje kan het model Tesla’s plaats als marktleider in 2023 niet garanderen. BYD daarentegen oogst een waar commercieel succes in eigen land. Een voorproefje op de verovering van Europa? We zullen zien. In zijn eerste volledige jaar op de markt heeft het Chinese merk slechts 559 auto's geregistreerd in België. Niet gigantisch, maar wel een aanzienlijke stijging ten opzichte van de 41 auto's die in het laatste kwartaal van 2022 op de weg werden gezet. Over dezelfde periode verkocht Tesla in 2023 16.012 stuks bij ons! In ons land is er dus geen sprake van een armworsteling. Ironisch genoeg levert BYD de elektrische batterijen voor sommige Tesla's.
Spannende wedstrijd
Maar de echte strijd tussen de twee autoconcerns wordt natuurlijk niet bij ons uitgevochten. Op wereldschaal liggen de resultaten veel dichter bij elkaar... en laten ze ruimte voor interpretatie. BYD presenteert zichzelf als de wereldleider in auto's op batterijen, met 3,02 miljoen verkochte exemplaren. Maar de fabrikant registreert ook de verkoop van oplaadbare hybrides. Hoewel deze niet in Europa worden verkocht, vormen ze nog steeds een essentieel onderdeel van het totale volume: meer dan 1,4 miljoen eenheden. Puur elektrische BYD's waren goed voor in totaal 1,59 miljoen eenheden. Bij Tesla - dat alleen volledig elektrische auto's produceert - is het aantal tot nu toe verkochte auto's 1,81 miljoen.
Respijt
Het Amerikaanse merk behoudt dus zijn kroon voor 2023! Maar waarschijnlijk is dat voor het laatst. De cijfers liegen er niet om: Tesla is er niet in geslaagd om zijn doelstelling van 2 miljoen eenheden per jaar te halen, ook al schatten sommige analisten dat de Chinese fabrikant op korte termijn meer dan het dubbele zou kunnen produceren, en dat zelfs al in 2024! De heerschappij van Tesla is duidelijk aan het afbrokkelen.