Tesla's Autopilot vrijgesproken door een Amerikaanse jury
In 2019 crashte een Tesla Model 3 op een snelweg, waarbij de bestuurder om het leven kwam en twee andere passagiers ernstig gewond raakten. De passagiers klaagden Tesla aan met het argument dat de bestuurder de Full Self-Driving modus had geactiveerd op het moment van het ongeluk en dat de naam van het systeem misleidend was wat betreft het vermogen om de auto volledig zonder menselijke hulp te besturen. Het vonnis is bekend: niet schuldig.
Kat in de magnetron
In haar conclusies legde de jury uit dat ze rekening had gehouden met verschillende argumenten. Ten eerste dat niet was vastgesteld dat Full Self-Driving was geactiveerd en dat de bestuurder blijkbaar had gedronken ten tijde van het incident. Ten tweede, hoewel de naam van Tesla's systeem inderdaad iets te ambitieus is, vergeet de fabrikant niet gebruikers te waarschuwen dat deze systemen de auto niet volledig autonoom maken en dat de bestuurder te allen tijde de controle moet kunnen bewaren. Dit is wat de wet nog steeds voorschrijft, zowel in de VS als in Europa. Kortom, net zoals Amerikaanse consumenten hun kat niet in de magnetron stoppen omdat de gebruiksaanwijzing van het apparaat dat afraadt, besloot de jury dat de bestuurder verantwoordelijk was voor zijn verkeerde interpretatie van de mogelijkheden van de auto.
Dit is de tweede uitspraak in het voordeel van Tesla in de afgelopen maanden, hoewel het de vele andere lopende procedures niet wegdrukt. Feit is dat Autopilot en Full Self-Driving nog steeds betrokken zijn bij andere ongelukken, waarbij Tesla ervan wordt verdacht apparatuur aan het publiek beschikbaar te hebben gesteld die nog niet 100% bewezen is. Maar het is de moeite waard om te onthouden dat overal ter wereld, en ongeacht de kwaliteiten van de rijhulpmiddelen van een auto, de bestuurder uiteindelijk verantwoordelijk blijft.