Testrit Volkswagen Golf GTI: het icoon is terug voor meer

3j geleden | Nicolas Morlet

De Golf GTI hoeven we je niet meer voor te stellen. Maar icoon of niet, in de loop der jaren heeft het model zijn ups en downs gekend. Gelukkig is deze achtste generatie een van de betere.

 

WIL JE OOK EEN PROEFRIT MAKEN MET DEZE AUTO?

 

 

 

Hoewel hij tijdens de eerste twee (of zelfs drie) generaties een aardige reputatie verwierf, leek de Golf GTI sindsdien een beetje te twijfelen. Kracht? Ja, maar niet te veel. Sportief. Ja, maar niet overdrijven. Generatie 6 en 7 reageerden op die kritiek met de kleurrijkere Performance-variant. Goed nieuws dan: de 8ste generatie GTI is net zo krachtig als de vorige Performance!

Deze nieuwe Golf GTI lijkt sterk op degene die hij vervangt. Look and feel gehoorzamen trouw aan de klassieke receptuur: rode sierstrips op de grille vooraan, geruite bekleding, noem maar op. Hij neemt ook de 2,0-litermotor over van het vorige model. De viercilinder schotelt 245 pk voor met behulp van de DSG-transmissie met zeven verzetten.

 

 

 

Bovenal heeft de nieuwe auto meer karakter dan zijn voorganger, en die was al expressiever dan de vorige. De GTI rijdt daardoor nog leuker dan verwacht. In de Sport-stand stelt hij zich wendbaar op, met een precieze besturing die genoeg informatie geeft en een onderstel dat de rolneigingen onder controle houdt zonder het comfort te slachten.

Wel verkiezen we om de versnellingsbak met de hand te bedienen via de peddels achter het stuur - de DSG reageert ons net niet soepel genoeg. Alleen zo komt de acceleratie van de motor helemaal tot zijn recht. Dan klimt hij soepel in de toeren met een geluid dat precies goed zit. En moeten we nog herhalen dat de GTI een aangename en zeer efficiënte metgezel is op een bochtig parcours?

 

 

Veelzijdig

 

Maar in het achterhoofd blijft het altijd een rol spelen dat we in een Golf zitten, de koning van neutraliteit en onpartijdigheid. Op dit punt verrast de Duitser ons. In de  Sport-stand wordt hij interessant. En in de andere standen (Comfort en Eco) - weleuh - volkomen saai. Voor een goed begrip, dat is zo goed als een compliment!

Zo beschikt zijn eigenaar over een discrete, comfortabele en zelfs zuinige wagen - 8,5 liter per 100 kilometer tijdens onze testrit - voor dagelijks gebruik. En begint het te kriebelen, dan krijgt hij of zij een leuke sportwagen!

 

 

Conclusie

 

Met zijn rijmodi kan de Golf GTI verschillende gezichten opzetten. Nooit eerder was hij zo veelzijdig. We zijn vooral blij dat hij in de Sport-stand nog meer karakter dan zijn voorganger etaleert, wat ons nu al ongeduldig maakt om de 300 pk sterke Clubsport-versie te proberen!

Net als zijn minder krachtige broers van deze generatie heeft de GTI een hoog prijskaartje. Zijn prijs start aan 40.340 euro. Voor die som is de uitrusting correct (Digital Cockpit, sleutelvrije toegang, driezonige klimaatregeling..) maar toch staan er nog een paar opties open noodzakelijk om er een echte "GTI" van te maken.

 

 

Sterke punten:

- Veelzijdige natuur (dagelijks bruikbaar en toch sportief)
- Leuke look

- Meer karakter dan zijn voorganger

 

Golf VIII GTI

Lengte: 4.284 mm
Breedte: 1.789 mm
Hoogte: 1.456 mm
Kofferruimte: 374-1.237 l
Gewicht: 1.463 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 7,4-7,7 l/100 km
Vermogen: 245 pk
Koppel: 370 Nm
Maximumsnelheid: 250 km/u
Acceleratie (0-100 km/u): 6,2 s
CO2 (WLTP): 167-174 g/km
Basisprijs: 40.340 euro

 

 

WIL JE OOK EEN PROEFRIT MAKEN MET DEZE AUTO?

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in