Top 5 van nieuwigheden met verbrandingsmotor die hun stempel zullen drukken op 2024
Er is meer in het leven dan elektrisch! Het is waar dat auto's op batterijen vorig jaar flink terrein wonnen dankzij de verkoop in fleet, en ze zouden in 2024 moeten blijven groeien. Voor liefhebbers hebben we een Top 5 samengesteld van modellen die dit jaar de markt op zijn kop zullen zetten. Maar voor de rest van ons zijn er nog een aantal geweldige benzine- en dieselopties, en zelfs klassieke hybrides die geen stopcontact nodig hebben.
1. Dacia Duster: de bestseller
De Duster is een van de populairste modellen onder particuliere klanten. Het was zelfs de bestverkochte SUV (alle SUV-segmenten samen) in Europa in 2022. De ambities voor de nieuwe generatie zijn dan ook hoog. Het model is esthetisch assertiever en technologisch volwassener. Geen diesel meer onder de motorkap, maar wel nog de keuze tussen een 100 pk steke lpg-motor, een driecilinder mildehybride of een 'echte' hybride met 140 pk.
2. Volkswagen Tiguan: hoeder van traditie
Geconfronteerd met het elektrische ID-gamma blijft de Tiguan de hoeder van de Volkswagen traditie. Iets groter en nog ruimer, biedt deze nieuwe generatie nog steeds een breed gamma benzinemotoren met lichte hybridisatie (130 of 150 pk) of zonder (204 of 265 pk); diesel (150 en 193 pk) of herlaadbare hybride (204 of 272 pk). Genoeg om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken!
3. Skoda Superb Combi: de gigantische break
Naast de Kodiaq vernieuwt Skoda begin dit jaar ook de Superb. En dus ook de breakvariant, de lieveling van gezinnen die geen SUV willen. Hij is iets geraffineerder qua styling, veel technologischer in het interieur en nog royaler qua ruimte, maar hij blijft ook trouw aan zijn traditionele motoren. Bij de Volkswagen Groep is het aanbod identiek aan dat van de Tiguan hierboven, met uitzondering van de 272 pk sterke plug-inhybride en de MHEV van 130 pk.
4. Toyota Land Cruiser: alleen diesel!
Toyota's nieuwe generatie Land Cruiser is een verrassing. Het ontwerp is losjes gebaseerd op het model uit de jaren 70 en hij behoudt zijn excellente terreincapaciteiten. En onder de motorkap vind je... uitsluitend diesel. Een 204 pk sterke 2.8 liter, op een later tijdstip aangevuld met een microhybride derivaat. Afgaand op de vraag naar dit soort karaktervolle machines (Land Rover Defender, Ineos Grenadier, Ford Bronco...), zal deze nog niet meteen afnemen.
5. Mercedes-AMG GT Coupé: een laatste V8 voor onderweg?
AMG heeft in het verleden al toegegeven aan de lokroep van hybridisering, maar het nieuwe vlaggenschip van het merk zal 100% loodvrij zijn. De coupé wordt aangedreven door een 4,0-liter-twinturbo-V8-motor verkrijgbaar in twee vermogensniveaus: 486 of 585 pk! Genoeg om het maximale te halen uit de acht cilinders, die in de nabije toekomst steeds zeldzamer zullen worden.