Toyota Aygo X: cross-over voor stadslieden
De Aygo X, die door Toyota Europe (met name in Zaventem) is ontwikkeld, deelt zijn onderkant met de nieuwste Yaris. Hij is 23 centimeter langer dan het vorige model, wat de achterpassagiers ten goede komt, maar ook de bagageruimte, waarvan het volume met 60 liter is gestegen tot 231 liter.
Zijn stijl mengt de esthetiek van het oude model, met name de achterzijde, onder elementen die ontleend zijn aan een SUV. Denk aan de grotere bodemvrijheid en de randbescherming uit kunststof. Ongeacht de versie zal de lak altijd tweekleurig zijn. De kleuren Chilli (rood), Ginger (beige), Juniper (blauw) of Cardamom (lichtgroen) worden gecombineerd met een zwarte C-vormige cel, van de onderkant van de voorwielen tot de bovenkant van de voorruit en rond de achterportieren. En vooraan zijn de lichten Full-LED, een technologie die nog zeldzaam is in deze klasse.
Klassiek en verbonden
Naast de vorige generatie keert het interieur terug naar een klassiekere insteek. Het is voorzien van het nieuwe multimediasysteem Toyota Smart Connect, waarmee u via een mirrorfunctie uw smartphone op het scherm kan toveren, mede dankzij compatibiliteit met Android Auto en Apple CarPlay. Dit systeem zal kunnen worden gekoppeld aan een JBL-audiosysteem van 300 watt en wordt op geregelde tijdstippen over-the-air bijgewerkt.
Exterieurkleuren op de portieren, de onderkant van het stuurwiel en de omtrek van de versnellingspookknop maken de ambiance aan boord hipper, terwijl de bekleding met "X"-patroon en stiksels eveneens bij de carrosseriekleur passen. Het eerste model dat we zagen, was echter een beetje teleurstellend in materiaalkwaliteit. Deze leek nogal broos, wat we niet gewend zijn van een Toyota.
Geen hybride
In tegenstelling tot de rest van het gamma, zal de Aygo X niet worden aangeboden met een hybride motor. Een logische keuze in een segment waar de prijs nog steeds eerste viool speelt. De kleine 1.0-driecilindermotor, met 72 pk en 93 Nm, kan worden gecombineerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een nieuwe S-CVT (continu variabele transmissie), handig voor in de stad. Het brandstofverbruik wordt geraamd op 4,7 liter per 100 kilometer, bijna 1 liter meer dan een Yaris Hybrid.
Prijzen worden bekendgemaakt voordat de auto begin volgend jaar in de verkoop gaat.