Toyota Corolla Cross komt naar Europa
Met zijn lengte van 4,46 meter speelt de Corolla Cross mee in het C-SUV-segment. Hoewel zijn styling praktischer is, komt hij naast de C-HR te staan in Toyota’s line-up. De Corolla Cross valt op door zijn XXL-grille aan de voorkant. Aan de zijkanten verlenen de zwarte plastic bodembeschermers en wielkasten hem een gespierder en avontuurlijker accent.
Het interieur is modern, zonder hightech te zijn, met een relatief overzichtelijk dashboard waarop alleen de airconditioning nog fysieke toetsen heeft. De rest van de bediening verloopt onvermijdelijk via het centrale scherm van 10,5 duim dat een verbonden multimediasysteem van de nieuwe generatie aanstuurt, dat met name in staat is om op afstand updates te ontvangen ("over-the-air"). Natuurlijk zal de Japanse SUV worden uitgerust met alle nieuwste innovaties op het gebied van actieve en passieve veiligheid, deze keer verzameld onder de naam T-Mate.
De binnenruimte is correct voor gezinsgebruik, zonder uitzonderlijk te zijn, en de bagageruimte is eerder groot, zonder een vlakke laaddrempel of een verstelbare vloer. Het volume is nog niet officieel bekendgemaakt, maar zou niet al te erg verschillen van die van de versies die elders in de wereld worden verkocht, namelijk 487 liter.
Vijfde generatie
Onder de motorkap krijgt de Corolla Cross een nieuwe hybride motor, de vijfde generatie van het systeem waar Toyota om bekendstaat. Er worden twee versies aangeboden. De ene is voorwielaangedreven, uitgerust met een 171 pk sterke 2.0-benzinemotor gekoppeld aan een 113 pk sterke elektromotor.
De andere, met een verbrandingsmotor die 152 pk levert, krijgt nog een tweede elektromotor van 41 pk op de achteras, die de vierwielaandrijving voor zijn rekening neemt. Beide leveren samen 197 pk en hebben een automaat (eCVT).