Toyota bestudeert een CO2-stofzuiger
Trouw aan het principe om niet alles in te zetten op elektrische auto's en zichzelf de vrijheid te gunnen om alternatieve milieuoplossingen te onderzoeken, test Toyota momenteel een filter die CO2 uit de atmosfeer opvangt op zijn Corolla met verbrandingsmotor op waterstof. En het systeem kost geen extra energie, want dankzij de restwarmte van de motor zet deze filter de CO2 om in een vloeistof die vervolgens kan worden geoogst. Gebruikt de auto groene waterstof, of zelfs een synthetische brandstof, zal hij in principe niet CO2-neutraal zijn, maar CO2-negatief. In theorie zuivert deze auto de lucht. Goed, maar we zijn er nog lang niet.
Op te lossen problemen
Ten eerste komt de hoeveelheid CO2 die door het filter wordt opgevangen overeen met 0,22 g/km CO2. Dit moet beter, hoewel het denkbaar is dat op bijvoorbeeld vrachtwagens veel grotere filters kunnen worden geïnstalleerd. En dan nog twee zorgelijke punten: we moeten nog steeds de beste manier vinden om deze "vloeibare CO2" te managen terwijl het filter met de regelmaat van de klok moet worden vervangen, wat de kwestie van afval opwerpt. De zuiverende auto is dus niet voor morgen, maar als deze technologie slaagt, zou dat een aanzienlijke vooruitgang betekenen. We kunnen de onderzoekers alleen maar veel succes wensen.