Toyota en Exxon testen synthetische brandstof

1j geleden | Laurent Zilli

Twee industriële giganten bundelen hun krachten om een betaalbare synthetische brandstof te ontwikkelen die de CO2-uitstoot met 75% vermindert.

Sinds het Europese melodrama, waarin Duitsland het voor elkaar heeft gekregen dat de auto na 2035 niet uitsluitend elektrisch zal zijn, wordt er over een ander onderwerp gedebatteerd: synthetische brandstoffen, die eroor zorgen dat op die noodlottige datum nieuwe voertuigen met verbrandingsmotor nog steeds kunnen verkocht worden. Onnodige energie-uitgaven volgens sommigen, een brandstof gereserveerd voor rijke supercarbezitters volgens anderen, alle "contra"-argumenten zijn goed. Wat moeten we dan denken van het feit dat Toyota, een van de populairste fabrikanten, samenwerkt met een oliegigant om zulke brandstoffen te ontwikkelen?

Het bestaande wagenpark koolstofvrij maken

Het doel van Toyota is niet hetzelfde als dat van bijvoorbeeld Porsche. Het idee is om een synthetische brandstof aan te bieden die niet volledig koolstofneutraal is, maar die de CO2-uitstoot met 75% zou verminderen. En deze brandstof moet goedkoop genoeg zijn om te worden gebruikt door de honderden miljoenen voertuigen met verbrandingsmotor die na 2035 nog op de weg zullen zijn. Dit enorme bestaande wagenpark zou dus op deze manier ook bijdragen tot een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. We herhalen wat we hier al eerder hebben geschreven: als we degenen moeten geloven die ons vertellen dat de technologische vooruitgang op een dag elektrische auto's even praktisch zal maken als de huidige auto's, waarom geloven we dan niet dat de vooruitgang op een dag zal leiden tot betaalbare en gemakkelijk te produceren synthetische brandstoffen?

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in