Toyota gaat waterstoftrucks inzetten in Europa
Toyota is niet per se een fan van volledig elektrische voertuigen. Het bedrijf bestudeert liever meerdere technologieën om degene te kiezen die het best geschikt is voor het beoogde gebruik. Het bedrijf blijft zijn zelfopladende en oplaadbare hybrides ontwikkelen, zoals de nieuwe Prius, en heeft net zijn eerste volledig elektrische model gelanceerd, de BZ4X. Tegelijkertijd blijft de Japanse reus geloven in waterstof, of het nu via een brandstofcel of rechtstreeks als brandstof wordt gebruikt.
Voor het bedrijf is het gebruik van vrachtwagens op waterstof de sleutel tot het koolstofvrij maken van de transportsector. De lagere massa van waterstofsystemen maakt een groter laadvermogen mogelijk. Bovendien is de snelheid van het tanken van waterstof essentieel voor intensief vervoer. Waterstof tanken bij een vrachtwagen gaat even snel als diesel, en door hun gebruik en behoefte aan grote hoeveelheden waterstof dragen vrachtwagens aanzienlijk bij tot de ontwikkeling van een duurzame infrastructuur op de grote wegen.
Tegen de zomer van 2023 zal de VDL Groep daarom de eerste Toyota brandstofceltruck bouwen. In het najaar van 2023 worden nog meer voertuigen geproduceerd en getest op de logistieke routes van TME. Naast het consolideren van de data bij de inzet van brandstofceltrucks, zullen ze ook bijdragen aan de ontwikkeling van het waterstofecosysteem in Europa, omdat de infrastructuur van de waterstoftrucks gemakkelijk kan worden overgedragen op andere voertuigen, die dezelfde tankstations kunnen gebruiken. "Dit project zal de langetermijnvisie van het bedrijf versterken om de logistiek te decarboniseren en de koolstofvoetafdruk van Toyota te verminderen, naast de elektrificatie van passagiersvoertuigen", voegt de fabrikant eraan toe.