Toyota lanceert mogelijk een luxemerk boven Lexus
In 1967 lanceerde Toyota een ultraluxe limousine, die al snel de voorkeur kreeg van captains of industry, Yakuza-godfathers, hoogwaardigheidsbekleders en zelfs de keizer. Het was de Century, vrijwel onbekend buiten Japan, en de eerste generatie zou een carrière van dertig jaar beleven, met constante verbeteringen. Een tweede generatie volgde in 1997 en een derde in 2018, die vandaag de dag nog steeds in gebruik is. Eind 2023 maakte Toyota een grote sprong voorwaarts met de lancering van de eerste - je raadt het al - SUV-versie van zijn historische model. Bij die gelegenheid lijkt de fabrikant ook een andere beslissing te hebben genomen.
In Europa
Het idee is om Century los te koppelen van Toyota en er een zelfstandig merk van te maken. Zoals Lexus? Nou, niet precies. Want terwijl Lexus inderdaad een Toyota-model 'in gala-outfit' is, heeft Century zijn eigen technische basis. En aangezien Lexus al kan bogen op een onberispelijke afwerkingskwaliteit, stel je dan eens voor hoe Century zijn eigen assemblagelijnen krijgt, met veertig zorgvuldig geselecteerde werknemers die tot twaalf keer meer tijd aan een auto kunnen besteden dan aan een Lexus. Daarom kost een Century limousine of SUV minstens 200.000 euro, waarmee het merk het opneemt tegen Bentley, Mercedessen uit de topklasse en zelfs Rolls Royce. En hier is het laatste nieuws: Toyota is van plan om dit 'spin-offmerk’ over de oceanen te brengen, tot in Europa en Amerika.