Tuthill GT One: eerbetoon aan een legendarisch monster
Tenminste, not as such. In het universum van Porsche 911-tuners, -restaurateurs en -transformateurs is het Britse bedrijf Tuthill minder bekend dan Singer, maar het heeft niettemin een zekere reputatie opgebouwd. Voor zijn nieuwste creatie pakt Tuthill een bijzonder belangrijk hoofdstuk uit de geschiedenis van de 911 aan: dat van de GT1. Ter herinnering: tussen 1996 en 1999 werden twintig exemplaren van de 911 GT1 geproduceerd om Porsche in staat te stellen een auto te homologeren voor het FIA GT1-kampioenschap, de belangrijkste uithoudingswedstrijd in die tijd.
De GT One is ontworpen door een ontwerper die eerder bij Singer had gewerkt en ziet er inderdaad uit als een mooie herinterpretatie van de originele GT1. We weten niet welk chassis Tuthill heeft gebruikt om deze machine te bouwen, maar we weten wel dat hij, net als zijn voorbeeld, door de FIA goedgekeurde verfijningen heeft, zoals een slim weggewerkte koprolbeugel. Onder de motorkap is er keuze uit verschillende motoren: een 4 liter-boxermotor zonder turbo, goed voor 507 pk, of een 608 pk met turbo. In een auto van 1.200 kilo is dat naar huidige maatstaven nog steeds heel redelijk. Andere opties zijn een versnellingsbak met dubbele koppeling of een manuele zesbak. Het kost in totaal 3.500 uur om een auto in elkaar te zetten en Tuthill zal er slechts 22 van verkopen, voor een niet nader genoemde prijs.