Twee Europese landen willen hun maximumsnelheid verhogen... omwille van de verkeersveiligheid!

1j geleden | Nicolas Morlet

Terwijl in de meeste landen de snelheidslimieten steeds strenger worden, willen twee Europese landen hun snelheidslimieten op snelwegen verhogen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Hier volgen enkele verklaringen.

Europa mag dan verenigd zijn, er is geen wereldwijde wetgeving voor snelheidslimieten. Afhankelijk van land tot land kan de maximumsnelheid op snelwegen variëren van 100 km/u (in Nederland overdag) tot... helemaal geen limiet op bepaalde stukken van de Duitse Autobahn. In Italië en Tsjechië is de huidige limiet 130 km/u. Maar dit zou volgend jaar al verhoogd kunnen worden naar 150 km/u. In Tsjechië is al een wetsvoorstel goedgekeurd dat op 1 januari 2024 van kracht zou moeten worden. In Italië bestaat er al twintig jaar een wet die dit toestaat, maar deze is nooit geïmplementeerd, maar dat wil de huidige minister van Transport veranderen.

Het zal echter niet voor alle snelwegen gelden. In Italië zal het alleen van toepassing zijn op twee maal drie rijstroken met vluchtstrook, ofwel ongeveer 1.500 kilometer aan snelweg. De controles zullen worden uitgevoerd met flitspalen, om overijverigheid van bepaalde snelheidsminnende automobilisten te voorkomen.

Verkeersveiligheid

Meer nog dan de tijdwinst, en dus de potentiële productiviteitswinst, door deze snelheidsverhoging, is het aangevoerde argument er vooral een van veiligheid. Op basis van het Duitse model willen de initiatiefnemers van het project in deze twee landen bestuurders bewuster maken van de snelheid die ze moeten aanhouden om veilig te rijden.

Verstandige beslissing

Hoewel milieuactivisten zich al zorgen maken over het hogere brandstofverbruik dat hogere snelheden met zich meebrengen, is deze beslissing vanuit veiligheidsoogpunt logisch. De huidige auto's zijn technologisch zo geavanceerd en comfortabel dat ze de bestuurder op snelle wegen ontkoppelen of zelfs uitschakelen, ook al worden de snelheidslimieten voortdurend verlaagd. Het gevolg is dat bestuurders bij 100, 120 of 130 km/u op de verkeersregelaar snel hun concentratie verliezen of zelfs in slaap vallen... als ze niet gewoon op hun smartphone zitten, met alle gevaren van dien op het gebied van veiligheid. Het verhogen van de snelheidslimiet zou dus kunnen helpen om de aandacht van bestuurders vast te houden, wat de belangrijkste factor blijft om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in