Uitstekende feedback voor de waterstofaangedreven BMW iX5

1j geleden | Laurent Zilli

De BMW iX5 met brandstofcel, die afgelopen winter op experimentele basis werd gelanceerd, lijkt het testpubliek te hebben verblijd. Het zou dus wel eens tijd kunnen zijn om hem op de markt te brengen.

De tachtig exemplaren van de SUV iX5, die zijn elektriciteit niet uit accu's maar uit waterstof haalt, aangedreven door een brandstofcel van Toyota, werden toevertrouwd aan 'testklanten' in Duitsland, Californië en het Midden-Oosten en kregen lovende kritieken. Tot onze grote verbazing ging het meest gehoorde commentaar niet over het gebruiksgemak van waterstof tanken in vijf minuten, in tegenstelling tot de tientallen minuten die nodig zijn om een batterij (gedeeltelijk) op te laden. Wat gebruikers waarderen is de stabiliteit van de autonomie, van de koudste winter tot de heetste zomer. Gebruikers die in warme regio's wonen, zeggen ook dat ze het fijn vinden om de airconditioning naar believen te kunnen gebruiken, zonder bang te hoeven zijn dat de actieradius smelt als sneeuw voor de zon.

Doel 2030

Deze opmerkingen zijn natuurlijk alleen maar een aanmoediging voor BMW, dat net als Toyota en andere merken blijft geloven dat waterstof zijn plaats kent als aanvulling op elektrische auto's op batterijen. BMW lijkt niet te hebben gewacht op deze eerste resultaten, want het platform van de Neue Klasse, dat onlangs in München is onthuld, is ontworpen om zowel batterijen als waterstoftanks te accepteren. Alles lijkt dus de goede kant op te gaan voor BMW om het doel te bereiken dat werd aangekondigd bij de lancering van de experimentele iX5's, namelijk het op de markt brengen van waterstofauto's tegen 2030.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in