VW ID.4 GTX: een GTI voor de moderne tijd

3j geleden | Nicolas Morlet

Volkswagen onthult een nieuwe sportieve signatuur voor zijn elektrische auto's. Het eerste model dat de nieuwe naam draagt is de ID.4 GTX. Misschien wel een van de meest paradoxale auto's van de Duitse autofabrikant.

 

De Volkswagen ID.4 is ongetwijfeld een van de meest succesvolle elektrische SUV's van de afgelopen maanden. Hij is ook een van de best uitgeruste voor gebruik door het hele gezin. Maar niets leek voorbestemd om er een sportieve versie van te maken. Toch is die er nu in de vorm van de nieuwe GTX. Die voegt een tweede motor op de vooras toe, goed voor 299 pk en vierwielaandrijving.

Om sportief uit de hoek te komen is dat vermogen ook nodig voor een voertuig dat in de geteste versie (met achterwielaandrijving en 204 pk) al 2.124 kilogram woog. Volkswagen kondigt een 0-100 km/u-tijd van 6,2 seconden aan en een maximumsnelheid die uit behoud van de actieradius begrensd is tot 180 km/u. Officieel, volgens de WLTP-cyclus, geraak je met deze ID.4 480 kilometer ver.

Aan de buitenkant is het GTX-uitrustingsniveau agressiever, met 21-duimswielen en een specifieke lichtsignatuur voor- en achteraan, waarbij de lichten een "X" vormen wanneer het rempedaal wordt ingedrukt. En natuurlijk prijkt er een GTX-badge op de achterklep. Het interieur baadt, verrassend, in het blauw, wat "duurzame ecologie" moet oproepen. Je vindt het op het dashboard, de deuren en de bekleding.

Wanneer de ID.4 GTX deze zomer op de markt komt zal hij ongeveer 50.000 euro kosten.

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in