Van circuit naar weg: Vanwall presenteert zijn straatlegale EV
Vanwall is geen onbekende voor liefhebbers van autosport: het Britse team is beroemd omdat het als eerste de constructeurstitel won in het wereldkampioenschap Formule 1. Dat was in 1958. Het bedrijf kende daarna verschillende tegenslagen aan het begin van de jaren zestig, voor een afgebroken comebackpoging in de jaren zeventig. In 2023 keerde Vanwall terug op het circuit, dit keer in het uithoudingskampioenschap, in de categorie Hypercar. Toegegeven, tot nu toe zonder veel succes.
Vanwall Vandervell S
Het bedrijf blijft echter werken aan de ontwikkeling van zijn wegmodel, de Vandervell. Dit is een originele compacte sportwagen met 'racewagen-dna, waarvan de styling doet denken aan een moderne Delta Integrale. Er staan twee versies op de agenda, beide met vierwielaandrijving: de S, met zo'n 325 pk, en de S Plus, met het dubbele! De S Plus is de meer geavanceerde versie, met een koetswerk van koolstofvezel en racekuipstoelen om het gewicht te beperken tot slechts 1.800 kilo! Vanwall is van plan om 500 exemplaren in Duitsland te produceren, met een prijs vanaf 128.000 euro exclusief btw (ongeveer 155.000 euro inclusief btw).
Als dit een succes wordt, is de nieuwe fabrikant ook van plan om een zeer exclusieve en gelimiteerde versie van zijn raceauto te produceren, de Vandervell 1000 Hypercar, die deelneemt aan de 24 uren van Le Mans in 2023.