Verbod op verbrandingsmotoren: nu is Duitsland tegen
Samen met Italië, Hongarije en Polen verzet Duitsland zich tegen de medio februari aangenomen wet. De Duitse minister van vervoer Volker Wissing heeft een ontmoeting gehad met Frans Timmermans, de EU-klimaatchef, met name om garanties te krijgen met betrekking tot de mogelijkheid om koolstofneutrale synthetische brandstoffen te gebruiken.
Duitsland deelt dus het standpunt van Italië, dat reeds te kennen gaf dat het de tekst en de vorig jaar bereikte akkoorden zal verwerpen. Hoewel beide landen niet principieel tegen elektrische auto's zijn, willen zij ervoor zorgen dat alle technologische opties worden onderzocht en kunnen worden gebruikt.
Terug naar af?
Het is niet de eerste keer dat deze wet op fel verzet stuit. Al tijdens de voorbereidende gesprekken had Duitsland de wens geuit om afwijkingen te verkrijgen. En zodra de wet was aangenomen, vroeg Thierry Breton, Europees commissaris voor de interne markt, om de invoering van een "evaluatieclausule" in 2026 om de vooruitgang van de technologieën te inventariseren.
Een weigering of zelfs een onthouding van Duitsland zou een klap zijn voor Europa. Zonder een gekwalificeerde meerderheid kan de verordening geen wet worden. Om een gekwalificeerde meerderheid te verkrijgen moet 55% van de lidstaten die 65% van de Europese bevolking vertegenwoordigen de wet bekrachtigen. Duitsland, het dichtstbevolkte land van de Unie, en Italië, maar ook Hongarije en Polen, die fel tegen de tekst gekant zijn, vertegenwoordigen bijna 190 miljoen burgers. Dat is 42% van de 447 miljoen Europeanen.
UPDATE: Halverwege de middag bevestigde de woordvoerder van Zweden, dat het roulerende EU-voorzitterschap bekleedt, op Twitter het uitstel van de stemming. Diplomaten zal worden gevraagd "te zijner tijd" een besluit over de kwestie te nemen.