Vertraagde leveringen: "Geen nieuwe auto's tot de zomer van 2024!

2j geleden Stephane Monsin

Na de Covid-19 pandemie, die leidde tot een tekort aan elektronische chips, is het nu de beurt aan de oorlog in Oekraïne om de productie van nieuwe auto's te vertragen. We maken de balans op met enkele dealers.

Deze cruciale informatie is je waarschijnlijk niet ontgaan: in Oekraïne zijn verschillende grote leveranciers van kabelbomen voor de automobielsector gevestigd. Door de Russische inval in het land en de voortdurende oorlog hebben sommige van deze Oekraïense fabrieken hun deuren moeten sluiten, waardoor een kettingreactie is ontstaan.

Begin maart moesten autofabrieken in Duitsland, maar bijvoorbeeld ook in Tsjechië, hun activiteiten gedurende enkele dagen, soms zelfs enkele weken, staken omdat zij zonder elektronische kabels kwamen te zitten. Bijzonder hard getroffen werd de Volkswagengroep, met de tijdelijke stopzetting van de productie van verscheidene modellen: VW Golf, VW Tiguan, Audi Q4 e-tron, Skoda Octavia, enz.

"Vandaag hebben de fabrieken de productie hervat, maar we weten niet voor hoe lang", licht Joke Boon, persvoorlichter bij VW België, toe. En ze vervolgt: "Het is dan ook zeer moeilijk om precieze levertijden te geven, omdat deze in de praktijk van dag tot dag veranderen. Op dit moment is de VW ID.3 niet meer verkrijgbaar met de kleine accu. Maar misschien is het morgen weer anders. Wat vandaag waar is, kan morgen niet meer het geval zijn.”

Prioriteit voor 100% elektrische modellen

Over naar Skoda en de productie van zijn nieuwe 100% elektrische SUV Enyaq. Tijdens de dynamische presentatie van de Enyaq Coupé, die wij half maart bijwoonden, was het voertuig niet meer in productie, hoewel het net gelanceerd was! Dealers rekenen een wachttijd van ten minste 18 maanden voor. Daarnaast werd de productie van de Skoda plug-inhybrides bijna een halfjaar geleden opgeschort wegens een tekort aan elektronische chips.

"De orders voor plug-in hybrides zouden in 2023 weer moeten worden geopend. Maar op dit ogenblik reserveren de fabrieken de elektrische kabelbomen en halfgeleiders voor 100% elektrische modellen", werd ons gezegd.

Hetzelfde bij Volvo: "Ja, er wordt voorrang gegeven aan 100% elektrische modellen. Maar met de pandemie, het tekort aan halfgeleiders en nu de oorlog, zijn de orderboeken al vol voor 2023.” De eerste leveringen zijn dus gepland voor 2024.

Nog een voorbeeld van een VW-dealer in Soignies: "Als u vandaag de Golf plug-inhybride bestelt, is de aangekondigde leveringsdatum juli 2023. Maar als je een Tiguan plug-in hybride wilt, zal het juli 2024 worden!”

Audi kondigt levertijden tussen 12 en 18 maanden aan. Maar we weten ook dat sommige elektrische of plug-inhybride modellen niet meer te bestellen zijn, in het bijzonder de Q4 e-tron-familie.

Tip: wacht niet tot de prijzen stijgen

Maar wat zeggen al die autoverkopers tegen particuliere of zakelijke klanten die een nieuwe auto willen? Om te wachten met bestellen? "Nee, dit is zeker niet de juiste oplossing. Want door de oorlog in Oekraïne stijgen de prijzen van grondstoffen, energie en transport voortdurend. Deze stijgingen worden doorgerekend in de aankoopprijs van nieuwe auto's. Daarom is het beter om nu te bestellen, als dat mogelijk is," legt een van de Skodaverkopers in Ghislenghien uit.

Wij willen met een positieve noot eindigen, maar moeten hier helaas aan toevoegen dat sommige autofabrieken alweer hun deuren sluiten omdat de Covid-19 nog steeds onder de werknemers wordt doorgegeven. Dit is een realiteit die de markt voor nieuwe auto's niet ten goede zal komen. De markt voor tweedehandsauto's doet het daarom beter. Maar door een gebrek aan aanbod staat ook deze steeds meer onder druk.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in