Vias wil radarverklikkers verbieden
Volgens Vias gebruikt meer dan één op de drie Belgen een flitspaalverklikker tijdens het rijden. Meestal gaat het om gratis toepassingen (zoals Waze en Google Maps) en betaalde toepassingen (zoals Coyote) die gebruikmaken van gegevens die gebruikers delen om hun locatie door te geven, en die dus volkomen legaal zijn. Aan de andere kant zijn 'flitspaaldetectoren', die de frequentie van flitspalen gebruiken om ze te lokaliseren of zelfs hun signalen storen om een boete te vermijden, verboden, maar worden ze toch gebruikt door een kleine groep (<3%) van de ondervraagden.
Als we al deze systemen samen nemen, lopen de gebruikers ervan twee keer zoveel kans om geflitst te worden dan degenen die ze niet gebruiken: 0,54 boetes per bestuurder in de afgelopen 12 maanden tegenover 0,27. Dit verschil moet echter genuanceerd worden door het hogere gemiddelde aantal afgelegde kilometers: 14.507 km tegen 10.518. Het verschil in het aantal snelheidsboetes per 10.000 km is daarom minder uitgesproken (0,38 vs. 0,26), maar niettemin significant.
Gedrag
"Gebruikers van flitspalen verschillen van de huidige niet-gebruikers in hun houding ten opzichte van snelheidsovertredingen," besluit Vias. "Gebruikers van een radardetector denken vaker dat het veilig is om de maximumsnelheid te overschrijden als de weg leeg is (26% vergeleken met 19% voor niet-gebruikers). Wanneer het risico om beboet te worden voor te hard rijden laag wordt ingeschat, komen meer bestuurders in de verleiding om harder te rijden: 21% van de bestuurders met een flitspaalwaarschuwingssysteem zegt harder te rijden als ze zeker weten dat er geen flitspalen in de buurt staan.”
Waarschuwingsapparaten voor flitspalen: binnenkort verboden?
Gezien de resultaten van het onderzoek doet Vias ook een aantal aanbevelingen, waaronder "een verbod op systemen die bestuurders in staat stellen flitspalen of andere politiecontroles te omzeilen, om een duidelijk signaal af te geven dat risicogedrag op de weg niet kan worden getolereerd, ondanks de moeilijkheid om de impact van zulke systemen op de verkeersveiligheid te kwantificeren". Vias voegt eraan toe dat "het effect op de verkeersveiligheid van een totaalverbod niet volledig is gekwantificeerd en dus onzeker blijft".