Vierpitter voor de Mercedes-AMG GT
Bij AMG denk je automatisch aan het geluid van een grote, razende, holle V8 in de oren. Ja, de sporttak van Mercedes heeft ook zijn expertise bewezen door zescilinders te optimaliseren en voor de volledigheid zelfs een viercilinder te ontwikkelen voor compacte modellen. Maar zo’n viercilinder in een luxecoupé? Wat krijgen we nu? Bij het lezen van de technische gegevens is ons antwoord "waarom niet?” Ten eerste omdat deze 2 liter motor 422 pk en 500 Nm ontwikkelt, dankzij elektrische turbotechnologie. Je kunt dus niet zeggen dat de auto een tekort aan kracht heeft.
Achterwielaandrijving
Ten tweede hebben de ingenieurs ervoor gekozen om geen gebruik te maken van de vierwielaandrijving waarmee alle andere nieuwe AMG GT's zijn uitgerust. Deze 422 pk worden uitsluitend naar de achterwielen gestuurd, via de negentrapsautomaat Speedshift. Belangrijk: door de afwezigheid van vierwielaandrijving en de intrinsieke lichtheid van de viercilindermotor (ondanks het gezelschap van een lichtgewicht hybride module op 48 volt) zal deze Mercedes-AMG GT de lichtste van de familie zijn, en dus de meest wendbare en dynamische in bochten. Toegegeven, de 0-100km/u-tijd van 4,6 seconden is niet bijzonder indrukwekkend, maar dat weerhoudt ons er niet van om deze versie te willen ontdekken. Een prijs is er nog niet.