Volkswagen Amarok: definitief model nadert
In een voortdurende poging om geld te besparen, hebben Ford en Volkswagen een samenwerking uit de grond gestampt, althans voor hun bedrijfsmodellen. De nieuwe Ford Tourneo Connect is onder zijn vermomming een Volkswagen Caddy, terwijl de toekomstige VW Amarok meer dan een moer en bout deelt met de Ford Ranger waarvan eind vorig jaar het doek werd gelicht.
Volkswagen heeft nog niet veel details gegeven over zijn nieuwe pick-up. Het is echter bekend dat hij groter zal zijn dan zijn voorganger (+10 cm; 5,35 m). De afstand tussen de voor- en achteras (wielbasis) zal ook veel langer zijn (+17,5 cm; 3,27 m). Er komen twee carrosserie-uitvoeringen: een enkele en een dubbele cabine.
Twee motoren
Onder de motorkap hebben de klanten keuze uit twee dieselmotoren, een 2.0 met vier cilinders en een 3.0-V6. Het is niet bekend of de 2,3 liter-turbobenzinemotor uit de Ranger ook van de partij is, noch welk vierwielaandrijvingssysteem de Amarok zal gebruiken (de Ranger biedt de keuze uit een inschakelbaar 4x4 of permanente vierwielaandrijving).
De nieuwe Amarok zal logischerwijs worden gebouwd in Fords Silverton-fabriek in Zuid-Afrika. Verwacht wordt dat hij later dit jaar in de showroom staat.