Volkswagen Tiguan 2024: bewaker van de tempel

1j geleden Nicolas Morlet

De nieuwe Tiguan is een bijzonder belangrijk model voor Volkswagen: hij is hun bestverkochte model en moet het merk, dat worstelt met zijn elektrische transitie, rust en stabiliteit bieden. De nieuwe SUV bouwt daarom voort op beproefde fundamenten en voegt daar een aantal welkome technologische oplossingen aan toe.

Toevallig verschijnt de nieuwe Tiguan een paar dagen na de nieuwe Peugeot 3008, zijn belangrijkste directe concurrent op de Europese markt. Maar terwijl de Franse auto de vormcodes van zijn voorganger doorbreekt en de nadruk legt op elektrificatie in al zijn geledingen, blijft de Duitser pragmatischer in zijn styling en aanbod. Natuurlijk is de Tiguan veranderd: hij neemt de nieuwe stijltaal van Volkswagen over, met afgeronde hoeken, lampen die versmelten met de grille en een lichtstrook die over de achterklep loopt. Maar het algemene uiterlijk en de proporties identificeren hem onmiddellijk als een Tiguan.

Motoren voor iedereen

Technisch gezien staat de Tiguan nog steeds op het MQB-platform, de modulaire architectuur van Volkswagen. Dat betekent dat hij kan worden uitgerust met een bijzonder breed gamma motoren. Benzine (TSI, 204 of 265 pk), lichte hybride (eTSI, 130 of 150 pk), oplaadbare hybride (eHybrid, 204 of 272 pk met ongeveer 100 kilometer elektrische actieradius) en zelfs TDI (150 en 193 pk): er is echt voor elk wat wils. Standaard zijn ze allemaal uitgerust met een DSG-automaat en de krachtigste diesel kan ook worden gekoppeld aan de vierwielaandrijving 4Motion. Van een batterij-aandrijving is de Tiguan echter niet voorzien, die blijft in dit segment voorbehouden aan de ID.4 en ID.5.

Nieuw infotainmentsysteem

Uiteraard brengt de nieuwe generatie een groot aantal geavanceerde rijhulpsystemen met zich mee. En het interieur is voorzien van een nieuwe, bijgewerkte versie van het infotainmentsysteem. Het is nog niet de terugkeer naar fysieke bediening die de CEO van het merk beloofde, maar het aanraakscherm (standaard: 12,9 duim, optioneel: 15 duim) pakt uit met een nieuwe interface met nieuwe directe bedieningselementen die permanent op het scherm worden weergegeven, wat het aantal manipulaties moet verminderen. In het midden van de console kan een draaiknop worden gebruikt om het volume te regelen of de rijmodus met adaptief onderstel te selecteren.

Gigantische bagageruimte

Het interieur is ook voorzien van nieuwe verlichtingselementen die rechtstreeks in de dashboardunits zijn geïntegreerd, en een standaard digitaal instrumentenpaneel.

Bovenal is de binnenruimte verder verbeterd. Voor alle niet-hervulbare versies is het laadvolume met 37 liter toegenomen tot 652 liter. Gezinnen zullen dit waarderen.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in