Volkswagen stapt niet af van verbrandingsmotoren
Het Tsjechische merk kondigde aan dat het nu de leiding heeft over de ontwikkeling van alle benzinemotoren binnen VW Group. Skoda-ingenieurs zullen dus blijven werken aan de MPI (non-turbo) en TSI (turbo) benzinemotoren. Maar geen woord over de TDI-diesel. Dit toont aan dat we allemaal de neiging hebben om het nieuws een beetje diagonaal te lezen.
Logica
Want toen we enkele maanden geleden vernamen dat VW had besloten om niet meer te investeren in de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren, was het gemakkelijk om het merk met het concern te verwarren. Zeker in de context van het (inmiddels afgeblazen) Europese verbod op verbrandingsmotoren. Maar de automarkt is meer dan Europa alleen. En het is eigenlijk zo logisch dat een concern van wereldformaat zichzelf niet in de voet schiet door benzine volledig de rug toe te keren. Ja, VW stopt met de ontwikkeling van deze motoren, maar een ander merk van het concern neemt de fakkel over. In het persbericht van Skoda worden zelfs gloednieuwe motoren genoemd. Dit betekent dat als de elektrische saus niet zo goed aanslaat als sommigen hopen, en als, zoals men zich kan voorstellen, technologische doorbraken de productie van synthetische brandstoffen tegen redelijke prijzen mogelijk maken, het VW-concern zal klaarstaan om te reageren. Net als de meeste andere autogroepen, trouwens.