Volvo EX30, de tegenstrijdigheid van kracht
De EX30 wordt gedefinieerd als een cross-over voor de stad. Zijn zeer moderne lijnen ogen aangenaam, net als de bekleding van de cabine, gemaakt van natuurlijke vezels en gerecycleerde materialen, bijna te sober, maar goed uitgevoerd en ingedeeld. Zoals altijd verdedigt Volvo het Scandinavische minimalisme, maar dit berooft ons van een instrumententeller voor onze neus. Net als bij Tesla wordt alles weergegeven op het centrale scherm, maar bij Volvo is het wat minder groot. Het gevolg is dat de ogen van de bestuurder te vaak schuin moeten blikken, een actie die een... veiligheidswaarschuwing oplevert! Het is jammer, maar desalniettemin een vaststelling dat deze oplossing voor een kolossale afleiding zorgt! Komende van een merk wiens reputatie op veiligheid is gebaseerd, is dat een beetje vreemd...
Geely in hart en nieren
Is het de schuld van Geely? De Chinese groep (die sinds 2010 eigenaar is van Volvo en Polestar) bouwt dit kleine model, dat verleidt met kwaliteit en prestaties, in zijn eigen fabrieken. In zijn Twin Motor Performance-versie met 428 pk (toch 50.510 euro!) liet de EX30 ons in vervoering brengen. De ophanging doet wonderen, maar onze Twin bleek een energieverslindender te zijn (21 kWh/100 km - aan een snellader valt dat duurder uit dan rijden op diesel...). Als je een echte actieradius van 400 kilometer wilt halen met dezelfde 69kWh-batterij, kun je beter kiezen voor de 272 pk sterke Single Motor (44.260 euro).