Volvo EX90: de bescheidenheid zelve
"De nieuwe Volvo EX90 is meer dan een auto. Het is uw ticket naar een breder ecosysteem van diensten en functies die het leven gemakkelijker en aangenamer kunnen maken en u ten volle laten genieten van de voordelen van volledig elektrisch rijden.” De toon is gezet. Wil je meer? "De Volvo Cars-app is ook het startpunt voor ons aanbod voor energiebeheer thuis, waarmee u uw CO2-uitstoot kunt verminderen, geld kunt besparen en uw impact op het milieu kunt verkleinen.
Goed, vooreerst is de EX90 is nog steeds een auto. Een grote auto: met zijn 5,03 meter lengte biedt hij nog steeds plaats aan zeven passagiers. En natuurlijk is hij, zoals Volvo aankondigde, volledig elektrisch. Het is het eerste Volvo-model dat geen equivalent met verbrandingsmotor heeft, behalve natuurlijk de C40, die een kleinere versie van de XC40 is.
Voor zijn lancering is de EX90 uitgerust met twee motoren die een aanzienlijke 517 pk leveren, voor de meest performante versie die Twin Motor Performance heet. Deze wordt aangedreven door een al even aanzienlijke 107 kWh grote batterij, die een actieradius tot 590 kilometer belooft. Een bescheidener versie met 408 pk, Twin Motor genaamd, eveneens uitgerust met twee motoren, zal het mogelijk maken meer dan 600 kilometer te rijden! Dit is een hele prestatie gezien het hoge gewicht van de SUV (2.800 kilo onbeladen), waardoor lange ritten met een gerust hart kunnen worden overwogen. Vooral omdat de batterij in 30 minuten van 10 tot 80% kan worden opgeladen.
Volvo stelt ook dat zijn nieuwe SUV een duurzamere wereld ondersteunt. Met 15 procent gerecycleerd staal, 25 procent gerecycleerd aluminium en 48 kilo gerecycleerde kunststoffen en materialen van biologische oorsprong komt dit overeen met ongeveer 15 procent van het totaal in de auto gebruikte plastic - het hoogste niveau van alle Volvo's tot nu toe.
Zoals eerder aangekondigd, zal de EX90 ook kunnen dienen als thuisbatterij met bidirectioneel laden. Volvo onderzoekt ook "de mogelijkheid om klanten energie terug te laten verkopen aan het net, door zich collectief te verbinden tot een virtuele energiecentrale. Dit kan bijdragen tot een efficiënter en stabieler systeem, met een kleinere CO₂-voetafdruk, terwijl het zowel voor u als voor ons inkomsten oplevert."
NVidia, Google...
Maar de EX90 zit ook vol met zoveel technologie dat hij naar eigen zeggen vergeleken kan worden met een rijdende computer. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er bekende namen uit de IT-wereld mee aanschuiven, zoals NVidia en Google. De eerste levert de grafische computers voor onder meer de weergave van een 360°-beeld dankzij de nieuwe generatie sensoren die over het voertuig zijn verspreid. De laatste zorgt voor het multimediasysteem - net als in de XC40 Recharge en de C40 - en geeft daarmee native toegang tot alle verbonden functies en diensten van Google.
Tot slot is de EX90 natuurlijk, in overeenstemming met de reputatie van het merk, "veiliger dan alle voorgaande Volvo's", met onder andere de volgende generatie Lidar, die beter dan ooit obstakels op de weg kan detecteren. En sensoren en camera's aan boord zorgen ervoor dat niemand achterblijft op de achterbank of in de bagageruimte.
De EX90 zal vanaf volgend jaar in de VS en China worden geproduceerd. Zijn prijs in de VS begint bij 106.300 euro voor de speciale startserie - gelukkig zeer goed uitgerust - en zelfs 111.400 euro voor de Performance-versie. Opmerkelijk is dat hij de huidige XC90 niet rechtstreeks zal vervangen, want de twee zullen enkele jaren naast elkaar bestaan.