Volvo verlaagt de financiering van zijn nakomelingen
Dit is het vrij bekende familieverhaal van het kind dat volwassen is en het niet meer redt en zijn ouders voortdurend om geld vraagt, totdat de ouders besluiten dat het genoeg is. De ouder is Volvo, het kind is Polestar. Een paar dagen geleden hadden we het over de moeilijkheden die dit door Volvo 'geboren' merk ondervond, dat altijd heeft geworsteld om een positie voor zichzelf te vinden, om een imago te creëren. En het gebrek aan succes (zowel op de automarkt als op de aandelenmarkten) is zodanig dat de belangrijkste aandeelhouders, Volvo en Geely (de Chinese groep die beide merken bezit), voortdurend miljarden moeten bijstorten. Maar Volvo heeft aangekondigd dat het ermee klaar is.
Samenwerking behouden
De Zweedse fabrikant (die in 2023 ook goede resultaten boekte) overweegt zelfs zijn aandelen in Polestar te verkopen, dat dan zou worden overgenomen door moederbedrijf Geely. Vanaf nu is het in ieder geval Geely dat voor het voortbestaan van Polestar zorgt. Maar voor hoe lang? Waarschijnlijk net lang genoeg om te zien of de nieuwe modellen die dit jaar worden gelanceerd de zaken kunnen omdraaien. Tot slot is het de moeite waard om te vermelden dat, ook al zet Volvo het mes in de financiering van ‘zijn petekind’, de samenwerking wordt voortgezet op het gebied van ontwikkeling, productie en aftersalesservice, die nog altijd wordt verzekerd door Volvo-dealers.