Voor het eerst installeert Michelin zijn luchtloze band in Europa
De Uptis-band, voor het eerst onthuld op Michelins jaarlijkse mobiliteitsconferentie Movin'On, zet zijn ontwikkeling over de hele wereld voort. Na al meer dan drie miljoen kilometer te hebben afgelegd in Singapore en Las Vegas, zet de fabrikant zijn onderzoek nu voort in Frankrijk. Voor deze testfase is de pakjesdienst van La Poste in de regio Lesquin, Valenciennes en Douai in Noord-Frankrijk geselecteerd. Tegen 2024 zullen veertig bestalwagens van het type Citroën Jumpy met de luchtloze band worden uitgerust.
Een niet zo recent concept
Het concept van de ‘airless’-band is niet zo heel nieuw. Michelin biedt al enkele jaren luchtloze banden aan voor gebruik op bouwvoertuigen en machines voor openbare werken. "Maar de uitdaging hier was om de technologie aan te passen aan veel hogere snelheden. Uptis-banden vormen één geheel met de velg, waaraan de lamellen (of vinnetjes) zijn bevestigd, gemaakt van een combinatie van glasvezels. Het loopvlak aan de buitenkant is identiek aan conventionele banden en kan dus eenvoudig worden aangepast aan de vereisten: zomer, winter of vier seizoenen, zoals het geval bij de voertuigen van La Poste, met een buitenprofiel identiek aan dat van de Michelin CrossClimate.
Meerdere voordelen
De voordelen van dit type band liggen voor de hand: je kan er niet mee lekrijden en er is vrijwel geen risico op scheuren, volgens de woordvoerders van de fabrikant. Dit is een groot voordeel voor La Poste, waar "we ongeveer één lekke band per maand op zestig voertuigen registreren", volgens Philippe Dorge, adjunct-directeur-generaal van La Poste, verantwoordelijk voor de dienst pakjes. Bovenal biedt de Uptis een ecologisch en economisch voordeel, legt Bruno de Ferandy uit, verantwoordelijk voor de afdeling originele uitrustingen bij Michelin: "Uptis gaat even lang mee als een conventionele band die altijd op zijn optimale spanning is gebracht. Maar dat is bij een traditionele band nooit het geval. Wie controleert elke maand de druk van zijn voertuig? Niet veel mensen. Toch worden naar schatting elk jaar wereldwijd 200 miljoen banden voortijdig afgedankt als gevolg van lekken of abnormale slijtage. En dat betekent meer gemoedsrust en gebruiksgemak, omdat bestuurders de spanning niet meer hoeven te controleren". Het brandstofverbruik zou gelijk zijn aan dat van een luchtband "bij normaal gebruik".
Een beter gevoel
Hoewel we niet achter het stuur konden kruipen van voertuigen uitgerust met Uptis-banden, konden we wel aan boord stappen als zijpassagier in een van de bestelwagens van La Poste, die ze de komende twee jaar zal inzetten. We vonden dat het gevoel erg leek op dat van een normale band wat betreft comfort, geluidsniveau en zelfs bochtengrip. De chauffeur van dienst beweerde zelfs een beter gevoel van rijprecisie te ervaren alsook meer grip in bochten en tijdens het remmen.
Marktintroductie in 2030
In afwachting van de resultaten van deze praktijktests met La Poste kondigt Michelin nu al de oprichting van andere partnerschappen aan, zonder echter de namen van de betrokken partijen te noemen. De marktintroductie is nog steeds gepland voor 2030... afhankelijk van veranderingen in de wetgeving. In sommige landen is het gebruik van luchtgevulde banden verplicht.