Waarom Android Auto en Apple CarPlay uit onze auto's dreigen te verdwijnen
Vanuit het oogpunt van de consument is het gebruik van smartphonetoepassingen op het scherm van de auto natuurlijk heel praktisch. Zo kun je je zoekgewoontes behouden, maar ook voordeel halen uit de intelligentie van Google (in het geval van Maps en Waze) of van een actieve gemeenschap (voor Chargemap, een laadpaalzoeker en routeplanner voor elektrische auto's). En dus om de tekortkomingen van de multimediasystemen aan boord op deze gebieden te compenseren.
Google Inside
Maar General Motors wil niet langer dat gebruikers hun smartphones voor deze doeleinden gebruiken. Dit betekent niet dat deze toepassingen niet meer worden aangeboden. Integendeel, de Amerikaanse gigant wil dat ze rechtstreeks toegankelijk zijn via het voertuig. Daarom zal de Chevrolet Blazer EV, die eind 2023 wordt verwacht, een nieuw infotainmentsysteem introduceren op basis van Android Automotive, het besturingssysteem van Google, dat al te vinden is in Polestar, Volvo en Renault. Daarmee wordt de aanwezigheid van het uitdijende bedrijf uit Silicon Valley in de autowereld verder vergroot, nadat ook andere prestigieuze merken als BMW en Volkswagen hebben aangegeven het op korte termijn te willen gebruiken. Het verschil is dat deze fabrikanten voorlopig nog compatibiliteit met smartphones aanbieden.
Een kwestie van gegevens
Volgens General Motors (GM) zal de keuze om de gebruiker te "dwingen" het on-board systeem te gebruiken de elektrische ervaring optimaliseren, met name door de batterij naar zijn optimale oplaadtemperatuur te brengen wanneer de gebruiker zich naar een oplaadpunt begeeft.
Er zij op gewezen dat deze "incompatibiliteit" geen invloed heeft op gesprekken of het afspelen van op de telefoon opgeslagen muziek, die uiteraard toegankelijk blijven via bluetooth. En alleen de elektrische auto's van het concern worden getroffen. Althans voorlopig.
Maar deze radicale beslissing zou in de toekomst wel eens kunnen worden uitgebreid, want het voordeel voor GM is ook dat het meer waardevolle informatie verzamelt over de reisgewoontes, ritten en laadprofielen van gebruikers; gegevens die de sleutel zijn tot de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie voor autonome auto's (het Amerikaanse concern werkt op dit punt al sinds 2019 samen met Google). Andere merken zouden dus in de verleiding kunnen komen om hetzelfde te doen.