Waarom Europese automerken bijna niets verkopen buiten Europa

1j geleden | Nicolas Morlet

Car Industry Analysis heeft gegevens verzameld over de geografische verdeling van de verkopen van 's werelds grootste autofabrikanten. De resultaten spreken voor zich en benadrukken de grote afhankelijkheid van Europese fabrikanten van hun lokale markten.

Zoals direct te zien is in de grafiek hieronder, verkopen Europese fabrikanten de overgrote meerderheid van hun voertuigen in Europa. De opvallende uitzonderingen zijn Volkswagen, commercieel sterk verankerd in China, en Fiat, dat sterk vertegenwoordigd is in Latijns-Amerika.

De Amerikaanse merken doen het niet veel beter. Met uitzondering van Tesla, waarvan de verkoop goed gespreid is, en Buick, waarvan de verkoopcijfers omhoogschieten in China, hebben alle andere merken hun succes uitsluitend te danken aan hun thuismarkten. Toch is Ford het best vertegenwoordigd in het buitenland.

Aziatische merken alomtegenwoordig

Aziatische fabrikanten, Japanse en Koreaanse om precies te zijn, zijn veel beter vertegenwoordigd in alle uithoeken van de wereld. Op een paar uitzonderingen na (Subaru zeer sterk in Noord-Amerika, Mitsubishi oververtegenwoordigd in Zuidoost-Azië, Daihatsu en SsangYong in Japan) hebben de meeste een redelijk evenwichtige vertegenwoordiging in de verschillende continenten. Kia is het merk met de beste balans, met een sterke aanwezigheid in Noord-Amerika, Europa, Japan en Zuid-Azië in het bijzonder.

Wat kunnen we hieruit leren?

Als we naar deze grafieken kijken, kunnen we een bepaalde logica afleiden: Europeanen en Amerikanen kopen 'lokale producten'. Maar het toont ook een zekere zwakte aan van de Europese auto-industrie ten opzichte van de globalisering, vooral wat betreft de vertegenwoordiging op opkomende internationale markten. Aan de andere kant zijn Europa en de VS volwassen markten, met weinig variatie in de totale volumes, terwijl deze wel worden begeerd door nieuwe spelers, voornamelijk Chinezen, die vastbesloten zijn om hun deel te veroveren van een taart die niet meer groeit.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in