Waarom hebben alle fabrikanten binnenkort een verlicht logo?
Het nieuws is enigszins onopgemerkt gebleven, maar het zou grote invloed kunnen uitoefenen op het nachtelijke wegenlandschap. Sinds 1 januari heeft de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) - via haar Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen (WP.29) - het voorstel van Frankrijk en Duitsland aangenomen om dit reglement te wijzigen.
Als fabrikanten reeds soms complexe lichtsignaturen of zelfs verlichte roosters gebruikten om hun voertuigen in het donker herkenbaar te maken, zullen zij nu ook hun belettering kunnen verlichten. Er moet echter een maximale oppervlakte van 100 cm² in acht worden genomen.
Van Renault tot Volkswagen via Toyota en Audi
Dit nieuws zou de ontwerpers, die dit gimmick al enkele jaren op hun concepten gebruiken, uiteraard moeten verheugen, omdat ze het nu kunnen gebruiken op productiemodellen voor Europa. Een van de opvallendste voorbeelden is het imposante logo van het ID.Buzz-concept, dat op het productiemodel veel discreter is geworden. Renault verlichtte ook het ruitvormige dak van zijn eVision-concept, die uiteindelijk de Megane E-Tech werd. Audi biedt het ook aan op zijn nieuwste concepts, met name de Sphere-serie, waaronder de Activesphere als nieuwste aantrad. En Toyota zal het waarschijnlijk aanbieden op zijn volgende C-HR, waarvan de Prologue-versie, die een getrouwe voorbode is van het productiemodel, al is gepresenteerd.
Deze merken zijn uiteraard lang niet de enige. Het is moeilijk voor te stellen dat Mercedes of BMW lang aan de zijlijn zullen blijven. De klanten van Rolls-Royce zullen ook blij zijn dat ze eindelijk het lichtgevende beeldje aan het einde van hun motorkap kunnen krijgen, dat elders in de wereld al wordt aangeboden.