Ware erfgenaam van de Defender toont zijn binnenkant

3j geleden | Nicolas Morlet

Ineos Grenadier is een naam die wielerfans goed kennen, omdat hij op de truitjes prijkt van het gelijknamige wielerteam. Autoliefhebbers weten dat het ook de naam is van een gloednieuwe 4x4 die volgend jaar op onze wegen verschijnt. Ineos toont nu ook het interieur.

Zich bewust van het feit dat echte terreinauto's bijna volledig aan het verdwijnen zijn, heeft de Britse petrochemiereus Ineos zich voorgenomen er zelf een te ontwerpen. Het team dat verantwoordelijk is voor het project herinnert er iedereen graag aan dat het idee werd geboren tijdens een biertje aan de toog na een dag hard werken. Het café heette Grenadier en ontleende zo zijn naam aan het voertuig.

 

De Grenadier steekt het niet weg dat hij zijn mosterd bij de originele Land Rover Defender haalt. Hij heeft dezelfde eenvoudige, hoekige vorm als de iconische Land Rover en legt de nadruk op praktische bruikbaarheid en terreincapaciteiten. Alles, van het eenvoudige, robuuste ladderchassis tot de royale bodemvrijheid en de onbedekte deurrails voor de bevestiging van accessoires met standaardbeugels, is ontworpen om te presteren op de meest afgelegen en uitdagende plaatsen op aarde.

 

In plaats van het voertuig vanaf nul te ontwikkelen, deed Ineos een beroep op een aantal gerenommeerde partners. De benzine- en dieselmotor zijn telkens een zescilinder met een inhoud van 3-liter,  afkomstig van BMW. De automatische versnellingsbak komt van bij ZF en voor het meubilair tekent Recaro. De Britse groep heeft ook de Franse Smart-fabriek in Hambach gekocht om daar vanaf 2022 te fabriceren.

 

De Grenadier werd vorig jaar al onthuld, maar vandaag hebben we het er weer over, omdat het merk nu ook het interieur laat zien. Wars van de huidige trend is dit geen ode aan het aanraakscherm. Ineos kiest voor veel bedieningselementen met grote knoppen, met als motto: één toets, één functie. Die keuze is ook ingegeven door het doelpubliek dat in sommige uithoeken van de wereld handschoenen gebruikt.

 

Dat weerhoudt de imposante terreinauto er niet van om toch moderne snufjes te integreren zoals een groot scherm bovenop de middenconsole dat multimedia, navigatie, maar ook rij-informatie serveert. Een piepklein scherm vóór de bestuurder beperkt zich tot de info over actieve zaken. Maar snelheid, motortoerental en een hele reeks gegevens met betrekking tot het gebruik in het terrein worden op het centrale display weergegeven.

 

De inrichting van alle instrumentaria tapt inspiratie uit de luchtvaartindustrie, want een deel van de bediening bevindt zich in het dak. Optioneel kan het worden uitgerust met twee verwijderbare glazen luiken. De vloer is bekleed met een composietmateriaal, zodat u smurrie en vuil met een hogedrukspuit te lijf kan gaan.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in