Wat als elektrische auto's te veel kosten voor overheden?

1j geleden Laurent Zilli

Een onafhankelijke Britse onderzoeksgroep heeft gekeken naar de effecten van elektrische auto's op overheidsbudgetten. Hun conclusie? Het tekort zal zeer aanzienlijk zijn.

De groep in kwestie heet de Resolution Foundation en heeft als doel "de levensstandaard van gezinnen met een laag tot gemiddeld inkomen te verbeteren". Om dit te bereiken hebben ze hun aandacht gericht op een onderwerp dat helaas vaak buiten hun bereik ligt: de elektrische auto. De eerste vaststelling is dat zonder een aanpassing van de autobelasting op middellange termijn, de Britse regering tegen 2030 met een jaarlijks tekort moet rekening houden van 10 miljoen pond (11,65 miljoen euro), dat normaal afkomstig is van belastingen op... fossiele brandstoffen. Met andere woorden, 30% minder inkomsten.

Hoge inkomens bevoordeeld

In haar studie ontkracht de groep ook het argument dat de btw per kWh voldoende is om dit verlies te compenseren. Het opladen aan openbare oplaadpunten is inderdaad onderworpen aan een belasting van 20% in het Verenigd Koninkrijk, maar dit treft de lage en middeninkomens directer. De meest welgestelde bestuurders hebben de middelen om een garage te bezitten en op te laden met huishoudelijke elektriciteit, waarop slechts 5% btw wordt geheven. Resolution Foundation beveelt daarom aan om bijvoorbeeld een specifieke kilometerheffing voor elektrische auto's in te voeren en benadrukt dat het niet vinden van een eerlijke manier om deze voertuigen te belasten zou neerkomen op het geven van een belastingcadeau aan de allerrijksten.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in