We hebben de nieuwe elektrische Citroën C3 getest. En hij gaat de concurrentie pijn doen!
23.300 euro inclusief btw, zoveel is de nieuwe elektrische Citroën C3! Voor deze prijs krijg je een 44kWh-batterij die een actieradius tot 326 kilometer biedt. Bovendien is het een veelzijdige auto, met ruimte voor vier volwassenen en 310 liter bagage. Bovendien ontbreekt er niets cruciaals aan het uitrustingspakket, dat al een reeks onmisbare rijhulpmiddelen bevat (automatisch remmen bij noodsituaties, waarschuwing voor te hoge snelheid - die gelukkig kan worden uitgeschakeld), airconditioning, bluetooth met bediening op het stuur, LED-koplampen en natuurlijk het nieuwe digitale instrumentenpaneel, een belangrijk kenmerk van het interieur. Dan zal je echter moeten upgraden naar de Max-uitvoering, die 27.800 euro kost, om je voordeel te doen met de achteruitrijcamera, het inductieladen voor smartphones en het verbonden multimediasysteem met 10,25 duim groot scherm. Te duur? Citroën bereidt al een versie voor met een bescheidener accu, met een actieradius van ongeveer 200 kilometer, die voor minder dan 20.000 euro zal worden verkocht!
Echte kwaliteiten
Welke versie je ook kiest, de ë-C3 - en ook de C3 Turbo 1.2 100pk-benzineversie - profiteert van de Citroën Advanced Comfort-vering en bijzonder zachte stoelen, waardoor de Franse auto veruit de meest comfortabele in zijn segment is! Tegen de prijs van een vrij uitgesproken koetswerkrol in bochten, natuurlijk.
Dankzij het relatief lichte totaalgewicht (1.442 kilo) zijn de 113 pk van de motor voldoende alert om vlot te rijden in het verkeer, zonder ooit de indruk te wekken ondergemotoriseerd te zijn. De auto rijdt soepel en efficiënt ondanks de stromende regen tijdens onze testrit. We hadden echter meer regeneratie bij het loslaten van het gaspedaal op prijs gesteld. Dit zou het mogelijk hebben gemaakt om krachtiger af te remmen en te profiteren van een eenpedaalrijmodus, wat erg prettig is op een elektrische auto als je het eenmaal onder de knie hebt, vooral voor een stadsauto. Ongetwijfeld zou dit ook hebben geholpen om het brandstofverbruik nog iets verder terug te dringen, hoewel het al uitstekend is, aangezien we tijdens onze testrit een reële actieradius van 300 kilometer klokten. Dat is meer dan genoeg actieradius voor kopers in deze voertuigcategorie. En de batterij kan in minder dan 30 minuten worden opgeladen aan een 100kW-terminal.
Mokerslag op de concurrentie?
Met zijn nieuwe ë-C3 slaat Citroën een belangrijke slag, want de aankoopprijs blijft een van de belangrijkste obstakels voor de aanschaf van een elektrische auto... en een van de belangrijkste redenen om er een te kopen. Het succes van de Chinese merken, aangevoerd door MG, en van Dacia Spring is hiervan het bewijs.
De versie met verbrandingsmotor is ook niet te verslaan: vanaf 14.990 euro is ook deze een van de goedkoopste op de markt. Hij kost zelfs minder dan het model dat hij vervangt. Je kunt er dus zeker van zijn dat je deze zomer veel van deze C3's en ë-C3's op straat zult zien!
De Citroën ë-C3 Max in cijfers
Motor: elektrisch, 113 pk, 124 Nm
Transmissie: voorwielaandrijving
Versnellingsbak: automaat met enkele overbrenging
L/B/H (mm): 4.015/1.755/1.577
Leeggewicht (kg): 1.442
Koffervolume (l): 310
Batterij (kWh): 44
0 tot 100 km/u (sec.): n.b.
Top (km/u): 160
Gemiddeld brandstofverbruik (kWh/100 km): 17,1-17,4 kWh
Actieradius (km ,WLTP): 321-326
Prijs (€): 27.800
De pluspunten
- Meest comfortabele stadsauto
- Voldoende actieradius
- Gestroomlijnd, goed doordacht interieur
- Interieurgemak
Minpunten
- Zeer hoge laaddrempel
- Slechte geluidsisolatie
- Duidelijk rolneiging in bochten
- Niet genoeg regeneratie