Wegtest BMW i4: elektrische M!

3j geleden

BMW drijft de elektrische spanning op. Tussen de lancering van de iX3 SUV een paar weken geleden en de iX aan het eind van het jaar, introduceert de fabrikant de i4, zijn eerste "emissievrije" sedan. We mochten de nieuweling al eens besnuffelen, ook onderweg.

 

Als je de i4 ziet, ben je bijna verbaasd... niet verbaasd te zijn. Het moet gezegd dat BMW ons met zijn SUV iX op zijn zachtst gezegd met verstomming heeft geslagen. Deze i4 daarentegen zal alleen maar verwarring zaaien bij diegenen die nog niet gewend zijn aan de grote verticale neusgaten van de 4-Reeks, waarmee de nieuwkomer duidelijk verwantschap toont.

Het ontwerp is gestroomlijnd, zorgvuldig fijngeslepen door de windtunnel om de luchtpenetratie en dus het rijbereik te optimaliseren. Aan de achterkant opent een brede achterklep naar een koffer van 470 liter. Ook het interieur is conform het merk, en het dashboard deelt verwantschap met de 4-Reeks. Het gevoel achter het stuur is dat van een "normale" auto, ver van de typisch zwevende dashboards bij elektrische auto’s die in naam van de kilowinst helemaal zijn uitgepuurd.

Alle fysieke bedieningsorganen heeft BMW weggelaten. Multimedia en het voertuig beheren verloopt via het centrale panoramische aanraakscherm van 14,9 duim (gelukkig is het handige bedieningswiel nog steeds aanwezig op de middentunnel). Dit scherm vormt een gebogen strook met het tweede scherm (12,3 duim) dat de aanpasbare instrumententeller voor de bestuurder bevat.

 

 

Eerste elektrische M

 

Twee versies van de i4 zijn gepland voor lancering: de eDrive 40, waarvan één enkele motor 250 kW (340 pk) levert, en de sportieve M50, de eerste elektrische auto die de illustere M-badge draagt, het ereteken van sportieve BMW's. Dit is de auto die we onder handen hebben genomen, een prototype in de laatste fase van zijn ontwikkeling.

Met zo'n beginletter kan de sedan niet teleurstellen. BMW zegt dat het "niet alleen de acceleratie in rechte lijn" in rekening brengt, wat we bevestigd zagen na een paar rondjes op het circuit en een behendigheidssessie op het testcircuit van het merk. Ook in zijn rijgedrag is deze i4 M50 een "echte BMW".

Dit is uiteraard te danken aan het gecombineerde vermogen van zijn twee elektromotoren, 400 kW/544 pk, in combinatie met de vierwielaandrijving die zorgt voor uitzonderlijke prestaties (0-100 km/u in 3,9 seconden) en efficiëntie. Wat ook helpt is dat het zwaartepunt 53 millimeter lager ligt dan in een 4 Reeks door de onder de vloer geïntegreerde batterij; dat garandeert een zorgvuldige balans.

 

 

Conclusie

Met zijn wegligging lijkt de i4 M50 een nieuwe maatstaf te zetten, wat bewijst dat BMW zijn ziel niet heeft verkocht bij de omschakeling naar elektrisch rijden. Een uitgebreidere test zal deze eerste indruk moeten bevestigen.

Het andere goede nieuws is dat het rijbereik niet wordt opgeofferd op het altaar van de dynamiek: deze sportieve variant claimt 510 kilometer WLTP tussen twee laadbeurten dankzij de nettocapaciteit van 80,7 kWh van de batterij. Met dezelfde accu haalt de eDrive 40-versie zo'n 590 kilometer. En de snellader van maximaal 200 kW zorgt er tijdens lange ritten voor dat een laadsessie van 10 minuten een actieradius tot 164 kilometer oplevert. Op voorwaarde dat je een oplaadpunt met dat vermogen vindt, natuurlijk...

 

 

Sterke punten

- Typische maar geen extravagante BMW-stijl
- Dynamischer dan de andere elektrische auto's
- Veelbelovende autonomie

 

BMW i4 M50

Lengte: 4,78 m
Breedte: 1.85 m
Hoogte: 1,45 m
Koffervolume: 470 l
Gewicht: 2.215 kg
Gemiddeld verbruik: 19 kWh/100km
Vermogen: 544 pk
Koppel: 795 Nm
Topsnelheid: 225 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 3,9 s
Bereik: 510 km
Basisprijs: 73.000 euro

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in